Opdracht maanden on-hold, volledige bedrag vragen?

Abonneer

Ik heb als ZZP-er een niet betalende klant. Het gaat om een opdracht die ik in december 2015 voor 95% heb afgerond. Deze opdracht is door de opdrachtgever van mijn klant toen voor onbepaalde tijd on-hold gezet.

Toen er nog uitzicht was op een afronding van de opdracht heb ik in januari een voorschotnota van 50% naar mijn klant verstuurd. Deze wil hij niet voldoen omdat we geen voorschot hebben afgesproken. In mijn algemene voorwaarden heb ik echter een onderdeel opgenomen waarin staat dat bij onnodige vertraging kosten in rekening mogen worden gebracht.

Op dit moment zijn we bijna vier maanden verder en is mijn geduld op. Via-via heb ik vernomen dat mijn klant zijn geld al lang heeft, dus voor hem is er geen enkele reden om nog om de tafel te gaan met zijn opdrachtgever. Zelf zegt hij dat hij “binnenkort” weer met hen gaat praten over een vervolg. Ik heb er geen vertrouwen in dat dit nog gaat gebeuren.

Wat mij betreft is de opdrachtovereenkomst door mijn klant ontbonden, terwijl ik alle afgesproken werkzaamheden heb verricht. In mijn algemene voorwaarden staat hierover dat ik in dit geval het volledige bedrag in rekening mag brengen. Ik heb tot nu toe alleen een voorschotnota met twee herinneringen naar hem verstuurd. Mag ik nu direct overgaan tot een aanmaning voor het volledige bedrag? De algemene voorwaarden heb ik hem bij vorige opdrachten toegestuurd en in de offerte verwijs ik hiernaar.

Alvast bedankt,
Floris

Hallo Floris,

Heb je al vaker problemen met deze klant gehad, of wat dit je eerste opdracht bij hem?
Ik lees uit je verhaal dat je goede algemene voorwaarden hebt (dat is meestal al een probleem bij wanbetalers). Het lijkt erop dat je in je recht staat het volledige bedrag te vragen. Je hebt jouw werk verricht, dus recht op je geld. Een factuur voor deze werkzaamheden zou dus binnen het normale termijn (30 dagen) betaald moeten worden.

Ik weet niet hoe het contact met de klant is. Ben je van plan om nog vaker met hem te werken? Of is het nu echt een kwestie van je geld krijgen en dan is het klaar?

Hoi Alex,

Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt. Hij is eigenlijk altijd te laat met betalen. Tot nu toe heeft hij uiteindelijk altijd wel betaald. Wel vaak na meerdere herinneringen.

Aangezien de betaling nu al langer dan vier maanden uitblijft, sta ik niet echt meer te springen om nog weer zaken met hem te doen.

Inmiddels heb ik de factuur voor het gehele bedrag verstuurd. Hij wil deze nog niet voldoen, omdat hij zijn geld ook nog niet heeft. Dit is natuurlijk niet mijn risico en daarnaast weet ik dat andere ZZP-ers binnen deze opdracht, al wel door hem zijn uitbetaald.

Zijn opdrachtgever heeft nu aangegeven de opdracht af te willen maken. Dus misschien komt er dan toch schot in de zaak.