Zelf op de hoogte van alle regelingen?

Abonneer

Hallo! Ik doe mijn boekhouding zelf. In tegenstelling tot de meeste ondernemers vind ik het niet vervelend om te doen. Wat ik minder leuk werk vindt is het doorspitten van de site van de belastingdienst. Ik ben startende ondernemer en weet van de zelfstandigenaftrek en startersaftrek, maar meer weet ik niet. Zijn er (veel) meer fiscale regelingen waar ik van moet weten en is dit een reden om toch met een boekhouder te werken?

Als je een groot bedrijf hebt, is het inzetten van een boekhouder of een accountant een goed idee. Er vallen fiscale voordelen te behalen. Als je een kleine onderneming hebt, (en daar ga ik vanuit omdat je zegt een starter te zijn), vind ik een boekhouder niet noodzakelijk.

Je bent een startende ondernemer zeg je. Een starter waarvan? Een eenmanszaak of bv? Bij een bv moet je altijd sowieso een accountant hebben voor je jaarrekening.

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb een eenmanszaak. Misschien zet ik die nog wel een keer om naar een BV, maar dat lijkt me nu niet nodig...

Waarom zou je willen overzetten naar een bv?

En om antwoord te geven op je vraag: de belangrijkste fiscale voordelen:

Zoals je zelf al zei: zelfstandigen- en startersaftrek.
Als je wilt investeren zijn er verschillende regelingen.
Denk ook aan de kleineondernemersregeling.
Hou altijd je boekhouding actueel en vraag btw terug van je zakelijke aankopen.
Denk ook aan je auto (of je die nu privé of zakelijk rijdt) en eventuele kilometervergoeding.

Ik denk dat je hier al een begin mee kan maken.

Een bedrijfspand of ruimte is een ook aftrekpost, of je deze nu koopt of huurt.Bij een bedrijfsruimte in je huis (bijvoorbeeld een kapsalon aan huis of een kantoortje op zolder) zijn er een aantal regels. Maar ook dan is een gedeelte vaak wel aftrekbaar.

Oke bedankt!

johndoe schreef:
[...]
Als je wilt investeren zijn er verschillende regelingen.

waar moet ik aan denken? Er is toch ook iets met minimaal 450 euro aan in vesteringen, toch?

Je hebt de KIA kleinschaligheid investerings aftrek die wordt het meest gebruikt. Je mag alle middelen boven de €450,00 aftrekken (ex BTW natuurlijk). Al je investeringen moeten wel bij elkaar €2300 euro zijn om in aanmerking te komen.
Verder zijn er de energie-aftrek (als je investeert in energiezuinige dingen), de milieu investering aftrek voor mileu vriendelijke investeringen.

Als je bijvoorbeeld een laptop koopt voor 500 euro mag je die bij je KIA bijtellen.

Als je starter bent, en vaak ben je dan nog klein, is het belangrijk om al je uitgaven bij te houden. Bij een laptop is het misschien duidelijk, maar koop je bijvoorbeeld pennen, papier of andere kantoorartikelen (al is het nog zo klein) is het slim altijd de bonnetjes te bewaren. Denk eraan om kopietjes te maken, omdat je bonnetjes langzaam vaal en onleesbaar worden.
Andere kosten zijn bijvoorbeeld: verzekeringen, huur, maar ook de inschrijving bij de kvk.

Niet alleen kun je de btw terugvragen van je uitgaven, ook bij de inkomstenbelasting kun je de kosten aftrekken van je inkomsten.

Ondernemer55 schreef:

Andere kosten zijn bijvoorbeeld: verzekeringen, huur, maar ook de inschrijving bij de kvk.

Bedankt, maar de huur van mijn huis kan ik niet aangeven toch? Ook niet als ik thuis werk (bijvoorbeeld research enzo, die wel uren aan mijn bedrijf zijn).

Nee huur kun je alleen opgeven als zakelijke kosten als het een bedrijfspand is. Er zijn ook regels voor een kantoor/werkplek aan huis (bijvoorbeeld een schoonheidssalon), maar dan moet je wel een aparte ingang, toilet enzo hebben. Zo te zien is dat bij jou niet, toch?

Nee werk vanuit thuis. Maar is het niet zo dat ik de tijd die ik gebruik om thuis te werken als huurdeel kan opgeven? Dat ik het huis dus bijvoorbeeld 40/60 zakelijk gebruik?

Tempi schreef:
Nee werk vanuit thuis. Maar is het niet zo dat ik de tijd die ik gebruik om thuis te werken als huurdeel kan opgeven? Dat ik het huis dus bijvoorbeeld 40/60 zakelijk gebruik?

Dat kan niet helaas. Je moet echt een eigen werkruimte hebben om er zakelijke kosten bij op te geven. En zoals johndoe zegt, zo'n ruimte aan huis moet een eigen ingang en toilet hebben.