Telefonisch overleg factureren?

Abonneer

Goedemiddag allemaal,

Factureren jullie ook de uren waarin je belt met je opdrachtgever?

Mijn situatie:
Ik ben nu ongeveer een half jaar als zzp'er werkzaam in de marketingbranche en dat gaat tot nu toe prima.

Maar nu heb ik sinds enkele maanden een opdrachtgever die elke week minstens een uur per keer belt om dingen te bespreken. Nu vind ik het normaal om voorafgaand aan een opdracht even te bellen en dat breng ik dan ook niet in rekening. Maar ze belt elke week (soms meerdere keren) om van alles en nog wat door te spreken (waarvan de helft ook makkelijk in een e-mail kan, maar ieder z'n voorkeur ;-) ).

Het kost me niet alleen veel energie, maar ook erg veel tijd. Ik heb een samenwerkingsovereenkomst voor maar 10 uur per maand voor deze klant, waarvan ik dus eigenlijk al 4,5 uur kwijt ben aan bellen met haar.

Ik vind het eigenlijk meer dan normaal om deze uren gewoon in rekening te brengen. Wat is jullie ervaring hiermee? Hoe zouden jullie dit aanpakken?

(Uurtarief verhogen is nog geen optie, ik zit al redelijk hoog voor een startend zzp'er)

Ben benieuwd naar jullie input :-)

hallo!
Ik zou in het vervolg (daar heb je nu niks aan haha) in je offerte bijzetten hoeveel uur support/overleg erbij zit. En dat je het beste via e-mail kunt corresponderen, omdat dat sneller en minder tijdrovend is.
in dit specifieke geval zou ik het gewoon voorleggen aan je klant. Leg uit dat je 4,5 per maand belt met haar, terwijl je maar 10 uur voor haar werkt.
Dit zou ik trouwens dan wel even via de telefoon uitleggen :D