Pand kopen?

Abonneer

Ik ben aan het kijken om een pand te gaan huren of kopen. Hebben jullie tips wat ik het beste kan doen? Wat zijn de voor- en nadelen van kopen?

Dat hangt eigenlijk helemaal af van jouw situatie. Heb je al een bepaald pand op het oog?

Als je koopt, ben je dan van plan een bestaand pand over te kopen? Met bijbehorende inventaris? Dat lijkt me een redelijke overweging. Je bouwt dan vermogen op. Zorg er wel voor dat je rente niet onredelijk hoog is en de aflossing haalbaar is. Wil je ‘zomaar’ een mooi pand kopen en dat omtoveren tot jouw bedrijfspand dan lijkt me dat haast volstrekt onhaalbaar. Niet alleen krijg je dan te maken met een bestemmingsplan, maar ook zal je zelf een volledige inventaris moeten aanschaffen. Erg duur.

Je zou ook kunnen kijken naar panden die je voor een bepaalde tijd kan huren en dat met de mogelijkheid tot kopen in een tijdsbestek van vijf jaar. Maar als je al iets op het oog hebt en je wilt deze persé dan ben je afhankelijk van of deze alleen te koop of te huur is natuurlijk.

Denk ook aan je liquiditeit. Dit betekent: hoe goed kun je alles betalen (in hoeverre kun je aan je betalingsverplichtingen voldoen). In principe is een pand kopen het best (in de meeste gevallen). Je hebt bezit en bouwt zoals Alex zegt vermogen op. Maar als je in betalingproblemen komt doordat je veel geld kwijt bent aan je pand, kun je beter huren. Een duur pand kopen en zo elke maand zorgen hebben of je het kunt betalen is (vind ik) slechter dan een pand huren wat je wel goed kunt betalen.

Dank allen!