Laptop aanschaf 2019 aftrekken in 2020?

Abonneer

In 2019 heb ik een laptop aangeschaft voor mijn werk als ZZP-er. Ik maakte dat jaar ook gebruik van de kleine ondernemingsregeling (KOR) en betaalde geen omzetbelasting ivm de vrijstellingsgrens. Daarmee kon ik -voor zover ik weet- de aanschaf van de laptop ook niet fiscaal aftrekken. Nu de KOR veranderd is, moet ik wel btw afdragen (iig tot half juli, daarna val ik onder de nieuwe KOR). Mijn vraag is of ik de aanschaf van de laptop in 2019 kan aftrekken van de betaalde btw in 2020 en zo ja, hoe dat in zijn werk gaat. Alvast dank voor het meedenken.

Nee, dat kan helaas niet.
De btw heeft betrekking op de factuurdatum. U kon dus de betaalde btw van 2019 (van de laptop) in 2019 aftrekken. Dat u daar geen geldelijk gewin uit haalde, omdat u dat geldelijk gewin al op een andere manier realiseerde, nl door de KOR, is jammer.

Het was hooguit slim geweest om de aanschaf over de jaargrens heen te trekken. Maar ja, deze 'tip' is net zo onbruikbaar als ie laat is en waarschijnlijk ook bezijden de realiteit. (u had de laptop waarschijnlijk meteen nodig)