Wanneer betalingsherinnering sturen (B2B)

Abonneer

Vraagje:

Ik doe uitsluitend zaken met bedrijven (B2B)
Op mijn facturen staat, betalen binnen 14 dagen. Mag dit wettelijk? Of moet ik mij aan de standaardbetalingstermijn van 30 dagen houden?
Zie hieronder. Of mag ik hiervan afwijken wanneer dit in mijn algemene voorwaarden duidelijk staat aangegeven?

Voorbeeld Regelgeving Business-to-business (B2B):
•Er geldt een standaardbetalingstermijn van 30 dagen (na factuurdatum) als er geen contractuele afspraken zijn gemaakt;
•Zijn er wel contractuele afspraken gemaakt, dan mag de betalingstermijn afwijken maar maximaal 60 dagen bedragen (na factuurdatum);
•Een betalingstermijn van meer dan 60 dagen mág overeengekomen worden maar slechts wanneer kan worden aangetoond dat dit voor beide partijen niet nadelig is.

Volgens mij mag je 14 dagen aanhouden als het duidelijk in je algemene voorwaarden staan. De opdrachtgever is met je algemene voorwaarden akkoord gegaan. Je betalingsherinnering mag dan al op dag 15.

Je hebt het in je voorwaarden staan zoals je zegt, dus hou 14 dagen aan lijkt me.

Zoi schreef:
[...]
Voorbeeld Regelgeving Business-to-business (B2B):
Er geldt een standaardbetalingstermijn van 30 dagen (na factuurdatum) als er geen contractuele afspraken zijn gemaakt;

Dit gaat op als er geen afspraken zijn. Als jij duidelijk verwijst en in je overeenkomsten laat tekenen dat je opdrachtgever akkoord gaat met jouw algemene voorwaarden dan kan 14 dagen prima.

Ik heb soms het idee dat het bij grote bedrijven niet zoveel uitmaakt hoelang je termijn is. 14 dagen of 30 dagen, er wordt nooit voor 45 dagen betaald. Veel van die grote jongens hebben een bedrijfspolicy dat ze standaard te laat betalen. Daar zullen ze wel veel geld mee verdienen, maar de zzp-ers die ze inhuren zijn de pineut. Dus ja 14 dagen of 30, al zet je het in je algemene voorwaarden, voglens mij is het om het even.

Dank een ieder die heeft gereageerd.