ZZP-er als dyslexiebehandelaar

Abonneer

Ik heb als zzp-er een praktijk voor leerproblematiek en heb nu eens, dan weer een leerling voor begeleiding of een bemiddelingszaak. Daarnaast werk ik in loondienst bij PostNL voor 8 uur. Nu sta ik op het punt een opdracht aan te nemen bij een zorginstelling voor leerproblematiek voor de dyslexiebehandeling van een aantal kinderen voor ongeveer 10 uur.

Wie weet hoe het in zijn werk gaat met de overeenkomst met de zorginstelling? Voor het goed verlopen van de behandelingen is overleg met een team en de hoofbehandelaar namelijk noodzakelijk. Dit zit de eis van vrijheid van gezag op papier in de weg. Daarnaast is er de kwestie met vrije vervanging; het is in deze branche niet wenselijk om zomaar een andere behandelaar te sturen, ongeacht of de opdrachtgever hiermee instemt. Als laatste wordt ik natuurlijk niet betaald door de cliƫnt zelf, maar door de opdrachtgever (welke weer wordt betaald door de gemeente)Is er misschien een specifieke modelovereenkomst voor deze beroepsgroep?

Wie o wie heeft hier ervaring mee?

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je niet als zelfstandige wordt aangezien vanwege het overleg met team en hoofdbehandelaar en de vervangbaarheid. Begeleid je door het jaar heen wel meerdere leerlingen? Dan zou dat namelijk toch al genoeg redenen moeten zijn om je als zelfstandige te zien. Of is de opdracht bij deze zorginstelling een groot deel van je tijd/inkomen?

Deze opdracht zou inderdaad het leeuwendeel van mijn zzp-uren in beslag gaan nemen. Per kind geldt ongeveer een looptijd van 12-15 maanden met ongeveer 1,5 declarabele uren per week. Ik heb op mijn praktijkje zelf nog maar 2 (betalende) klanten gehad. Dit kan natuurlijk elk moment veranderen, maar de belastingdienst kijkt toch naar het jaar en de opdrachtgevers i.c.m. de gesloten overeenkomst en beslist dan pas of er sprake moet zijn van loonheffing?

Kun je op een of andere manier op zoek gaan naar meer klanten? In ieder geval is het goed om ernaar op zoek te gaan. De uren die je daarin steekt zijn ook gewoon uren in je bedrijf (hoewel niet declarabel natuurlijk).
Het probleem met de nieuwe regelingen is dat de Belastingdienst achteraf kan bepalen of jij in loondienst hebt gewerkt.
Heb je op dit moment nog een VAR? Deze is namelijk nog 'geldig' tot volgend jaar mei.

Hihi dat is nu juist mijn issue. Hoe maak ik een overeenkomst die zonder morren door de belastingdienst wordt geaccepteerd? De overeenkomst kan je dan op voorhand aanbieden aan de belastingdienst ter evaluatie. Inmiddels heb ik de individuele modelovereenkomst voor 'muziekleraar bij een muziekschool' bijna zover aangepast dat het bruikbaar kan zijn voor mijn situatie.
Het aantal niet declarabele uren dat je in je bedrijfje steekt, hebben hier helaas niets mee te maken; heb je wel nodig voor andere belastingvoordelen. 1 opdrachtgever is ook niet het probleem, pas als je met die opdrachtgever een overeenkomst hebt die neigt naar een dienstbetrekking, kan de belastingdienst zeggen dat er sprake is van loondienst. Denk dat ik de belastingdienst toch maar eens ga bellen.

Dit is precies een geval waarover je zoveel kritiek hoort nu. Het is er niet makkelijker op geworden met die modelovereenkomsten. Je kunt de overeenkomst laten toetsen door de Belastingdienst inderdaad. Dan moet je wel weer zorgen dat je je er helemaal aan houdt. Ik hoop dat de Belastingdienst je wat duidelijkheid kan verschaffen...

Bedankt.

Ik zal zeker de afloop hier posten, zodat anderen in mijn situatie er misschien wat aan hebben.