Kan ik kleine opdrachten uitgeven?

Abonneer

Ik wil een beheerrol gaan uitoefenen. Dat houdt in dat ik vaak ga schoonmaken. Omdat ik niet op 2 plekken tegelijk kan zijn, vraag ik een paar mensen of ze af en toe kunnen invallen voor mij.
Ik wil ze dan die zeg 30 euro betalen. Kan dat zomaar? Of kan ik dat alleen doen met andere ZZP-ers, die mij een factuur kunnen toesturen voor de gewerkte uren.
Ik wil als het even kan alles netjes regelen, maar nou niet direct in een werkgeversrol terecht komen.
Weet iemand hier iets over?

Het is sowieso slimmer om zzp'ers in te huren. Dan ben je geen werkgever. Maar iemand inhuren die geen btw-nummer heeft (omdat die geen zzp'er is), dat lijkt me niet slim.
Je kan met tussenbureaus werken, maar dan wordt het vaak al duurder en dat (zo lees ik tenminste) is natuurlijk niet de bedoeling.

Als je het netjes en (redelijk) eenvoudig wilt regelen moet je zzp'ers inhuren. Die kunnen je een factuur sturen, waarvan jij ook weer de btw kunt opgeven bij je aangifte.

Bemiddelingsbureaus, payroll of detachering lijkt me niet nodig als het nog klein is. Mocht je groter gaan groeien is dat misschien voor jou wel een oplossing.

Je zou altijd eens kunnen navragen wat het kost en dan kijken wat het jou kost om zelf iemand in te huren.

Dank voor de info! Ja, ik denk zelf ook dat het het veiligst is om de opdrachten te verstrekken aan zzp-ers die mij gewoon een factuur sturen voor de klus die ze hebben gedaan.
Ik heb echter ooit ook wel eens iets gelezen, dat als de opdrachten die je iemand geeft gezamenlijk voor die persoon onder de zeg 1800 € blijven, je nog niet moeilijk hoeft te doen.
Maar misschien moet ik het toch houden op zzp-ers, die schoonmaakwerk erbij willen doen.

Volgens mij kan dat wel, maar dan mag je geen btw terugvragen. Jij moet dan iemand incl btw uitbetalen, maar mag geen btw terugvragen of zoiets. Bij 'echte' zzp'ers is dit allemaal makkelijker. Bedenk ook dat als je iemand zomaar inhuurt die misschien verzekeringen etc nodig heeft.

Dank je, ik zal inderdaad opletten hoe ik de de BTW doe. Nou ja, ik denk dat het er op neer komt dat ik in principe het beste zzp-ers vraag. En als het niet anders kan, is het wel mogelijk om een keer iemand te vragen die dat niet is.