Doel van dit topic
Ik wil op dit forum graag een discussie starten m.b.t..het in de markt zetten van een nieuwe webshop. Ik denk dat veel Online Marketeers ervaren dat dit een grote uitdaging is. Zeker in markten met veel concurrentie. Ik hoop dat we elkaar met dit topic op nieuwe idee├źn kunnen brengen. De discussie wil ik graag richten op onderstaande 2 punten:
1. Ervaring met het starten van een nieuwe webshop in relatie tot Google Ads.
2. Beste manier om Googles vertrouwen te winnen, zodat de rankings van de site stijgen (organisch) en advertentiekosten afnemen (SEA).

Mijn eigen ervaring:
1. Mijn werkgever is een aantal maanden geleden gestart met een nieuwe webshop: www.vanslobbeschoice.nl. Het is uiteindelijk de bedoeling dat deze webshop de oude www.vanslobbe.nl gaat vervangen. Wij hebben op dit moment behoorlijk goedlopende campagnes in Google Ads voor de oude site. Wij dachten daarom dat wij makkelijk iets vergelijkbaars konden doen voor de nieuwe webshop. Helemaal omdat de nieuwe site een stuk moderner en makkelijker navigeerbaar is. Helaas is de kosten/conversie een stuk hoger uitgevallen dan verwacht. Ik denk dat dit komt doordat het om een volledig nieuwe site gaat die Google nog niet kent en de site daarom ook lager scoort. Onze kosten om te adverteren zijn hierdoor ook hoger. Of zien jullie wellicht een ander probleem die onze nieuwe webshop heeft?
2. Sowieso is SEO een proces dat veel tijd in beslag neemt. De beste manier om te starten is denk ik om bedrijfspagina's te maken op LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram en iedere week iets interessants te posten met een link naar de site. Meld het bedrijf ook aan bij Google Mijn bedrijf, dit vergroot de vindbaarheid aanzienlijk. Als er ook een fysieke vestiging bestaat waar klanten kunnen kopen is dit al helemaal interessant. Ik las ook dat de webshop aanmelden bij startpagina.nl en vergelijkbare sites nog steeds een goede manier is om te linkbuilden. Zeker als je ervoor zorgt dat de link ook op andere type sites komt te staan.