Eigen praktijk opstarten

Abonneer

Beste,

Ik ben mij aan het oriënteren om voor mezelf te beginnen, maar op Internet vind ik niet de antwoorden die ik zoek. Vandaar een berichtje op dit forum, hopelijk kunnen jullie mij verder helpen?!

Ik wil een eigen psychologie praktijk beginnen als zzp-er en het is mij onduidelijk hoe het werkt op fiscaal gebied. De vragen die ik heb zijn:
- als ik het hele jaar geen cliënten heb, moet ik dan belasting betalen? Of maak ik schulden? Of betaal je alleen op het moment dat je cliënten hebt die jou betalen?
- Hoe werkt het als ik 2 dagen in loondienst werk en daarnaast 2 dagen voor mezelf werk, wat zijn dan de fiscale consequenties? Snij ik mezelf dan in de vingers? Of is het dan verstandiger om een kleine ondernemingsregeling te treffen?
- Heeft het uberhaubt financiële consequenties als ik mijzelf in schrijf bij het KVK, of is dit 'vrijblijvend' tot dat ik winst ga maken?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen!

Groeten, Noa

Hallo Noa,

- Als je geen cliënten hebt, hoef je geen belasting te betalen. Je betaalt alleen belasting over je winst. Ook btw hoef je alleen te betalen als je klanten hebt. Je betaalt namelijk belasting over je winst. Als je geen klanten hebt, kun je ook geen winst maken.
- daarnaast kun je als ondernemer gebruikmaken van verschillende fiscale voordelen, zodat je niet zo veel belasting hoeft te betalen, bijvoorbeeld:
zelfstandigenaftrek en startersaftrek
MKB-winstvrijstelling
- als je in loondienst gaat is dat best slim, want dan heb je een vast loon naast je bedrijf. Als je gebruik wil maken van de kleineondernemersregeling dan kan dat prima naast een baan in loondienst. Dat heeft daarvoor geen fiscale gevolgen.
- Als je je inschrijft bij de KVK moet je ook btw-aangifte gaan doen. Dit kost geen geld. De inschrijving bij de KVK is het enige waar je op dat moment voor betaalt. Welk is het slim om een paar dingen te regelen als (beginnende) ondernemer:
- verzekeringen (zoals een aansprakelijkheidsverzekering)
- een administratie (dit kan gewoon in een excel-bestandje of zo als je nog niet zo groot bent)
- etc.
zoals ik zei moet je dus btw-aangifte doen, behalve als je dus gebruik maakt van de kleineondernemersregeling. Want dan hoef je geen btw meer te rekenen én ook geen btw-aangifte te doen.