Verdeling inkomsten

Abonneer

Goedemorgen,

Hopelijk staat dit in het juiste draadje.

Ik ben aan het overwegen om als zzp-er aan de slag te gaan en met het zoeken naar informatie stuit ik op het volgende.

Ik ben door een kennis gevraagd om als zzp-er hem te ondersteunen in zijn praktijk. Ik zou dan grotendeels mensen in zijn praktijk helpen en deels mensen thuis bezoeken, zodat ik meerdere te factureren klanten heb.

Kennis beheert de website van de praktijk en factureert de klanten die ik in de praktijk help.
Nu heeft kennis aangegeven de inkomsten die ik in de praktijk genereer te willen verdelen volgens 40% (voor mij) - 60% (voor hem). En daarnaast van de klanten die ik op locatie help 50% van de door mij aan die klanten te factureren uren willen ontvangen.

Nu denk ik, dat is wel makkelijk verdiend zo voor kennis.

Mijn vraag is eigenlijk, wat is in zo'n situatie een gebruikelijke verdeling?

Dat is inderdaad wel makkelijk verdiend ja. Je hoeft er natuurlijk niet mee in te stemmen. Dat je kennis een kleine vergoeding wil (voor het aandragen van de klanten, het beheren van de website en administratief werk) dat is heel begrijpelijk. Maar dat jij het belangrijkste werk doet (daar ga ik vanuit als je het over een praktijk hebt), en dan maar maximaal 50% van de inkomsten krijgt, dat is echt heel krom verdeeld. En slechts 40% is wel heel weinig.
Je zou een andere verdeling kunnen afspreken (80-20), maar je zou ook een maandelijkse betaling kunnen afspreken waarbij je kennis aangeeft wat de kosten zijn (voor de website, voor de praktijk en eventueel administratief werk). En dat je dat dan maandelijks aan je kennis betaalt. Dan is het het eerlijkst verdeeld. Succes!

Erg bedankt voor deze informatie. Ik heb daar veel aan.