Product kopen in China: waaraan denken?

Abonneer

Hallo,

Ik zou graag een product willen invoeren vanuit China, het betreft 1600 exemplaren merkloos en geen namaak artikelen. Deze 1600 artikelen hebben een waarde van 31,000 Us Dollar, de Shipping naar Nederland kost 1000 Us Dollar.

Nu zit ik alles voor mezelf op te plussen en vooral de dingen waar ik fiscaal rekening mee moet houden maar zou dit graag met jullie nogmaal willen bespreken en om tips en trucks vragen.

- Rekening houden met de Koers USD / EURO.
- Shipping is naar Rotterdam, dus rekening houden met extra vervoerskosten vanaf rotterdam naar de zaak.
- Invoerkosten? Of Inklaringskosten? Wat moet ik betalen?
- Moet ik bepaalde dingen aangeven bij de belastingdienst ivm invoeren buiten de EU?

Hoor graag jullie mening.

Gebruik je een koeriersbedrijf (zoald dhl of fedex). Dan rekenen zij waarschijnlijk inklaringskosten door. Dit zijn de kosten die zij maken bij de aangifte bij douane.
Verder moet je rekening houden met de invoerkosten inderdaad. Je moet bij de douane btw betalen, omdat je deze invoert in Nederland en ze hier verkoopt. Deze btw kun je trouwens wel weer terugvragen.

Bij de douane wordt het meeste geregeld. Je moet goederen van buiten de EU in vrije verkeer brengen. Dit mag alleen als de goederen binnen de EU blijven (wat bij jou toch is, want je wilt ze in Nederland verkopen).

Hou inderdaad rekening met de omzetbelasting, deze hoef je niet apart bij de Belastingdienst aan te geven, maar moet je gewoon meenemen in je aangifte.
Zitten er accijnzen op je producten? (is het tabak, drank - wel of niet alcoholisch?)
Hou rekening met de invoerrechten (Waarderechten en/of specifieke rechten).
De koers dollar-euro moet je inderdaad in de gaten houden. Het et kan per dag uitmaken hoeveel je kwijt bent. Maar dit is natuurlijk moeilijk in te schatten wat de koers bijvoorbeeld volgende week is.