Uitschrijven KvK maar btw-nummer behouden?

Abonneer

Ik heb een paar jaar geleden tijdens mijn studie fotografie mij ingeschreven bij de KvK als fotograaf, met de verwachting na de studie van start te gaan als fotograaf. Door het een en ander is het niet gelopen zoals ik had voorspeld, dus ben ik in loondienst gaan werken in een totaal ander vakgebied (als barkeeper haha): helemaal niet erg, fotograferen ben ik voor mezelf gaan doen en dankzij mijn flexibele vriendelijke werkgever kon ik ook regelmatig op reis gaan om verre landen te documenteren. Mijn eigen portfolio is hierdoor gelukkig nooit in de vergetelheid geraakt en alleen sterker geworden.

Maar de droom is er nogsteeds om toch uiteindelijk als zelfstandige fotograaf te werk gaan. Met vernieuwde motivatie en ondersteuning wil ik het toch gaan proberen. Binnenkort stop ik in loondienst als barkeeper om daarna fulltime in loondienst te werken bij een fotografie winkel. Eindelijk dus weer tenminste iets gerelateerd aan fotografie! Mijn plan is de komende 3/4 jaar hiermee wat stabiliteit te hebben en zo samen met mijn vriendin iets op te kunnen bouwen. Ondertussen blijf ik investeren in mijn fotografie, denk aan: apparatuur om een studio in te richten, een fatsoenlijk werkstation. Kortom, alles wat nodig is om te beginnen om naar de droom toe te werken.

Ik gok dat ik over 3/4 jaar geleidelijk aan, opdrachten zal kunnen accepteren en dat het op een gegeven moment genoeg zal kunnen opbrengen om het werken loondienst te verminderen of zelfs op te geven.

Sinds mijn studie sta ik dus al die tijd al ingeschreven bij de KvK, maar heb ik geen enkele opdracht in de fotografie aangenomen of uitgevoerd. Ik heb alleen maar voor mijzelf gefotografeerd. Het heeft dus letterlijk stil gestaan!

Kan ik dus het beste mij uitschrijven bij de KvK, maar mijn btw-nummer behouden? Want ik wil blijven investeren in de fotografie benodigdheden voor mezelf, terwijl ik in loondienst werk. Totdat ik zou kunnen overschakelen naar fulltime (of minimaal 1225u p jaar) fotograferen, zullen het dus in principe klusjes zijn naast loondienst. Voor 'klusjes' naast loondienst, meen ik elders te hebben gelezen, heb je enkel je btw nummer nodig? Zodra ik mij uitschrijf en in de toekomst wederom inschrijf, heb ik dan opnieuw recht op de fiscale voordelen als starter of vervallen deze doordat ik al eens ingeschreven heb gestaan? De fiscale voordelen, gaan deze in vanaf het moment dat je je inschrijft of vanaf het moment dat je 'actief' wordt in je onderneming?

Een hoop vragen, ik weet het, maar ik ben zeer benieuwd naar jullie meningen! :)

Als je niet bent ingeschreven bij de KvK kun je je investeringen niet aangeven bij belasting. Ik zou dus gewoon je bedrijfje aanhouden (en ingeschreven blijven). Als je niets zou willen investeren zou je genoeg hebben aan deze ‘klusjes naast loondienst’. Maar je geeft aan om o.a. apparatuur te willen kopen. Dit kun je dan opgeven als kosten voor je bedrijf. Daar zijn aftrekposten voor.

Heb je al ooit gebruik gemaakt van startersaftrek en zelfstandigenaftrek?

Als het hebben van je bedrijfje niet te veel tijd en geld kost dan zou ik het aanhouden. Heb je veel kosten (bijv verzekeringen, zakelijke rekening etc?

JE kunt dan je investeringen aftrekken en makkelijk klusjes aannemen.

Nee, nog nooit gebruik gemaakt van startersaftrek en zelfstandigenaftrek. Het heeft letterlijk stil gestaan ;)

Het kost inderdaad weinig moeite, af en toe de belastingdienst formulieren insturen is nauwelijks werk.

En de vaste kosten zijn relatief laag. Afgezien van de aankoop van fotografie apparatuur heb ik alleen kostenposten zoals het huren van een atelier ruimte en het betalen van internet diensten.

Daarom zou ik ingeschreven blijven. Kun je de aankoop van je apparatuur, je huur van het atelier en je internet opgeven als kosten van je bedrijfje. En je kunt de btw terugvragen van je apparatuur.