Privé en zakelijke verzekeringen

Abonneer

Hoe zit het met verzekeringen? Ben ik met een eigen verzekering ook verzekert voor me bedrijf? Of kan ik privé verzekering omzetten of uitbreiden naar me bedrijfje?

Volgens mij ben je privé vaak niet verzekerd bij zaken van je bedrijf. Over wat voor verzekeringen heb je het hier?

Verzekeringen voor bijvoorbeeld aansprakelijkheid bestaan zowel privé als zakelijk. Een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren dekt niet de schade tijdens je werk. Je moe voor je bedrijf aparte verzekeringen afsluiten.

Sommige verzekeringen zijn wel privé én zakelijk.

Je autoverzekering geldt ook tijdens je werk. Als jij onderweg naar een klant bent en een ongeluk veroorzaakt, valt de schade onder je WA-verzekering van je auto.

Andere verzekeringen die dat ook hebben kan ik nu even niet bedenken trouwens.

Ik zou sowieso een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Vaak biedt de bank waar je je zakelijke rekening hebt ook deze verzekering aan (bijvoorbeeld via Interpolis/Rabobank). Het ligt er natuurlijk aan wat voor werk je doet en hoe groot je bedrijf is. Als je koffie over iemands kleren knoeit wordt deze schade gedekt door de verzekering.
Andere verzekeringen waar je over kunt nadeken:
rechtsbijstand
arbeidsongeschiktheid
eventueel inventaris- en voorraadverzekering (als je dat hebt natuurlijk)

Ligt er ook aan wat voor bedrijf je hebt natuurlijk. ander heb je misschien ook brand en zo nodig

Dat hangt af van de soort verzekering. Autoverzekering; als de auto op bedrijfsnaam is gekocht, dan moet je een zakelijke autoverzekering nemen. Is de auto privé gekocht, maar wordt wel zakelijk gebruikt, dan kan je een privé verzekering nemen, omdat het moeilijk na te gaan is voor een verzekeraar of je de auto toen privé of zakelijk gebruikt werd.
Rechtsbijstand voor particulieren dekt geen zakelijke geschillen
en dat geldt ook voor de aansprakelijkheidsverzekering. Je hebt wel verzekeraars die combipakketten aanbieden voor bijvoorbeeld de zakelijke- en privé autoverzekering, en een zakelijke- en prive-inboedelverzekering.
Ik ben momenteel bezig met een onderzoek naar o.a. dit onderwerp en probeer in kaart te brengen wat de verzekeringsbehoefte is van zzp'ers in verschillende branches. Om mijn onderzoek af te ronden heb ik de mening nodig van zoveel mogelijk zzp'ers. Onder de respondenten verloot ik een mooie Parker pennenset. HELP ME OUT PLEASE! Zzp-onderzoek: bit.ly/2aYgntO