Jaarrekening?

Abonneer

Even een vraag aan mensen met een eenmanszaak. Laten jullie een jaarrekening opstellen? Ik weet dat het niet verplicht is maar is het toch niet handig om te doen voor overzicht bijvoorbeeld?

Nee waarom zou je dat doen? Dat is echt iets wat je doet als je een bv hebt en je verplicht bent een jaarrekening te deponeren (sturen/afgeven aan KVK). En overzicht heb ik toch wel, doordat ik zelf de boekhouding te doen.

Het voordeel van een jaarrekening is dat de kosten veel beter vergeleken kunnen worden omdat deze gedetailleerd op een rij gezet worden. Ook worden er veel meer toegelicht wat meer informatie geeft. Bovendien vragen banken om een jaarrekening om een financieringsaanvraag te kunnen beoordelen bijvoorbeeld. Dat laat natuurlijk onverlet dat als een onderneming heel klein is dat er soms met alleen een balans en winst- en verliesrekening volstaan kan worden.

De vraag is inderdaad waar je 'm voor nodig hebt. Als je een hypotheek wil afsluiten vragen ze vaak om een jaarrekening. Als je heel klein bent heb je geen jaarrekening nodig.

Ik werk wel meet een jaarrekening. Voor een volledige administratie en om goede vergelijking te maken met voorafgaande boekjaren is het laten opstellen van een jaarrekening voor mij geen overbodige luxe.

OK bedankt. een vriend had het over de jaarrekening. Denk dat ik nu nog te klein ben vooor dat het echt zin heeft.

Niet doen denk ik dan, je kan je tijd beter besteden. Gewoon zorgen dat je goed overzicht hebt en je administratie goed bijhouden.

Als je nog een beginnende ondernemer bent, dan kan je in veel gevallen zonder jaarrekening. Wordt het wat serieuzer, dan is het zeker te overwegen om een jaarrekening te laten maken. Een jaarlijkrekening zorgt er namelijk voor dat je precies weet hoe je er financieel voor staat.

Daarnaast is er nog een aspect wat van belang kan zijn. Je eigen boekhoudkennis. Heb je echt ervaring (of een studie) met boekhouden, of is de meeste kennis verkregen via online artikelen en/of forums (zoals dit forum)?

Met name in dit laatste geval, is het te overwegen om toch een keer een afspraak te maken met een boekhouder/accountant om te kijken of alles goed gaat en om te kijken of je geen fiscale mogelijkheden laat liggen, Vooral voor eenmanszaken zijn er fiscale voordelen waarvan je gebruik van kunt maken.