Rittenregistratie zakenauto voor belastingdienst

Abonneer

Hoe regelen jullie als ondernemers de rittenregistratie van leaseauto'(s) voor de belastingdienst?

• Hoe registreer ik ritten volgens de norm van de belastingdienst?
  • Is dit bijvoorbeeld automatisch bij te houden met hardware of software in de auto?
  • Kun je bijvoorbeeld zakelijke en privé ritten gescheiden houden?

Ik heb al even dit forum bekeken maar kon hier verder nog geen informatie over vinden. Ben benieuwd naar jullie input.

Jammer dat ik nog geen reacties heb mogen ontvangen. Daarom heb ik deze week zelf even wat research gedaan met betrekking tot de rittenregistratie voor zakenauto'(s).

Hierbij viel mij het volgende op, misschien hebben jullie zzp'ers er wat aan:

1. Het is voor zakelijke automobilisten verplicht om kilometers te registreren volgens de regels van de belastingdienst. Zakelijke rijders mogen privé namelijk niet té veel kilometers maken met een leaseauto.

2. Deze zakelijke kilometers zijn automatisch te registreren zonder dat je daar als ondernemer zelf druk mee bent. Deze automatisering kan ons als zzp'ers veel tijd opleveringen, helemaal als wij in beheer zijn van grote wagenparken. Hiervoor heb je verschillende aanbieders van rittenregistratie software én hardware die dit heel makkelijk maken. Ze werken vaak met GPS tracking om dit te meten.

3. Aansluiting van deze rittenregistratie 'kastjes' gaat vaak via OBD-poort. Daarna dien je dus afhankelijk van de auto die je bezit hebt het OBD kastje van stroom te voorzien (vaak via verlengkabel naar USB). Deze OBD-poort zit op bijna alle auto's tegenwoordig.

4. Je hebt verschillende aanbieders van rittenregistratie die zowel software als hardware beschikbaar stellen voor zowel zakelijke rijders als privé. Dit kan afhankelijk van de aanbieder al vanaf €4 á €5,- per maand voor rittenregistratie (hardware kost dan eenmalig ongeveer €70-80 per leaseauto).

Conclusie; Software en hardware maken het tegenwoordig dus heel makkelijk om zakelijke kilometers te registreren zonder dat je hier veel tijd aan kwijt bent. Tijdwinst voor ondernemers!

De software maakt het ook mogelijk om makkelijk een verschil te maken tussen privé en zakelijke ritten. De dashboards die dit registeren en inzichtelijk maken verschillen per aanbieder, kijk hier dus goed naar mocht je automatische rittenregistratie overwegen.