Hoe voorschotfacturen verwerken in administratie

Abonneer

Goedemiddag,

Ik heb een vraag mbt mijn aangifte inkomstenbelasting. Ik werk in de filmwereld en schrijf geregeld voorschotfacturen uit om het budget waar ik mee werk van een opdrachtgever te ontvangen. De bonnen die ik daarna overhoud van de spullen die ik heb aangeschaft voor het betreffende project vanuit dit budget houd ik daarna in mijn eigen administratie. Nu reken ik de voorschotfacturen bij mijn inkomen net zoals ik dat doe met mijn gewone "uitbetalings"-facturen. Hier trek ik dan de gemaakte bedrijfskosten vanaf (dus ook aan de hand van de bonnen van de aangeschafte middelen). Is het juist dat ik dat op die manier doe? Hierdoor zijn mijn inkomsten natuurlijk een stuk hoger dan mijn daadwerkelijke loon is, maar ik verreken dit ook weer met de kosten die ik heb gemaakt. Voor het uiteindelijke bedrag waarover ik belasting betaal maakt het dus niks uit, maar het bedrag dat nu staat bij "totale opbrengsten" is dus wel hoger dan dat mijn loon is wat misschien niet helemaal een juist beeld van de grootte van mijn bedrijf geeft?

Een collega vertelde me net dat haar boekhouder haar vertelde deze voorschotfacturen buiten de boeken te laten maar dat lijkt me niet de juiste manier...

Hoi Karin,

Als ik het goed begrijp krijg jij een voorschot om spullen te komen voor een project voor de opdrachtgever. Waarom laat je de spullen dan niet op naam van de opdrachtgever zetten? Of hou je deze spullen uiteindelijk voor jezelf?
Stel ik moet voor een opdracht iets hebben voor 100 euro. Dan koop ik dit product, maar laat ik de rekening naar de opdrachtgever gaan. Dan hoef ik geen geld te vragen én hoeft het niet in mijn boeken te komen.
Maar als de spullen voor jou zijn (en je ze bijvoorbeeld nog vaker kan gebruiken) koop jij de spullen zelf en betaald jouw opdrachtgever je hiervoor. Dan moet je de spullen wel in je boeken zetten.
Begrijp ik jouw situatie zo goed?

Zoals Bastiaan hierboven snap ik de situatie ook niet helemaal. Ik vraag me af of het wel echt een voorschot is wat je krijgt, of dat het een bedrag is dat je in meerdere facturen krijgt.
Dat laatste moet je altijd helemaal boeken:

Stel je moet 1000 euro van je opdrachtgever krijgen. Je krijgt een 'voorschot' van 400 euro. Daar koop jij je spullen van. Vervolgens stuur je weer een factuur voor de overige 600 euro. Dan boek je dit allemaal in. Je omzet is dan de totale 1000 euro