Help mij ! Midden in de nacht en ik kan nergens een bevredigend antwoord op mijn vraag vinden. Sorry dat ik met een ontzettende beginnersvraag kom maar ik moet het gewoon weten. Hoe kan iemand voordeel hebben aan btw ?

Ik ben zelf een zzp’er mer een kor-regeling en ben dus niet btw-gerechtigd en verkoop goederen via Bol. Als ik bijvoorbeeld een inkoop voor mijn werk doe en die 10 euro bedraagt inclusief btw (1.74 btw). Mag ik deze btw niet terug vragen maar ik mag wel het hele bedrag (10) als kosten aftrekken van mijn omzet. Waardoor ik dus minder winst heb en dus een kleiner bedrag overhoudt waar ik belasting over moet betalen. Als ik geen kor-regeling had, had ik wel de btw kunnen terugvragen en de rest als kosten van mijn omzet kunnen aftrekken. Het resultaat onder aan de streep is voor beide hetzelfde. Of toch niet helemaal ? Want het eerste geval lijkt gunstiger want in dat geval gaat er een hoger bedrag van mijn omzet af, is de winst lager en dus minder belasting.

Goed, dan lees ik ook dat btw vooral voordelig is voor mensen die meer kopen dan verkopen. Maar ook dat begrijp ik niet, want als je van een inkoop geen btw mag aftrekken heb je toch een groter bedrag dat je kan aftrekken als kosten en dus wederom lager winst, en dus minder belasting bij de inkomstenbelasting ?

Zo kocht laatst iemand een product bij mij en vroeg om een btw-factuur, ik gaf aan dat ik hem geen btw-factuur kon sturen maar uiteraard wel een factuur. Degene baalde hiervan omdat die dus een hogere prijs had betaald dan hij had verwacht, omdat die dus geen btw kon aftrekken . Maaaaar hij kan toch gewoon met het factuur het hele bedrag als kosten weer aftrekken van zijn omzet ?

Wat mis ik nou ? Kan iemand dat toevallig (het liefst in makkelijke taal) mij vertellen