Relevant Contracts Tax Ierland

Abonneer

Beste forumleden,

Ben nieuw hier maar heb een vraag of er iemand iets van het onderwerp Relevant contracts Tax in Ierland weet. Wij zijn hier helaas na een klus in Ierland ( als Nederlandse zelfstandig ondernemer eenmanszaak) mee opgezadeld. Het bedrijf heeft ons pas na het versturen van de factuur gemeld dat deze werkzaamheden hieronder vallen en zodoende is er 35% van het totaalbedrag van de factuur (BTW verlegd gefactureerd) ingehouden door de Ierse belastingdienst. De reden is dat dit montage werkzaamheden zijn die onder deze regelgeving vallen. Nu moet dus die 35% bij de Ierse belasting dienst teruggehaald worden.

Maar de moed zakt me in mijn schoenen want zoals het voorgeschoteld is door de medewerker van het bedrijf waar we aan gefactureerd hebben klopt het dus blijkbaar niet. Dit zou het invullen van een aantal formulieren zijn en een handtekening en stempel van de Nederlandse belastingdienst dat we hier belastingplichtig zijn bereken en voila.(Overigens heb ik 2 mensen van de belastingtelefoon aan de lijn gehad welke beiden hier niks van afwisten en de formulieren e.d. niet konden)

Van de week een brief ontvangen van de contract confirmation van de Ierse belastingdienst waarin ook gezegd word dat we een PPSN nummer moeten doorgeven. Gemaild met de Ierse opdrachtgever deze zegt dat we ons Nederlandse BTW nummer door moeten geven. Mail gestuurd naar de Ierse belastingdienst met hierin ons Ned. B.T.W. nummer. Word er teruggemeld dat ik contact op moet nemen met een andere afdeling maar staat wel in de mail: Please note they will actually be dealing with your query as you are registered for Corporation Tax. Dus begrijp ik hieruit dat we ons ook in Ierland voor de BTW moeten registeren......
wie o wie heeft kennis van dit bij de Nederlandse belastingdienst en de K.V.K. in ieder geval niemand en onze boekhouder weet dit ook niet. We doen vaker zaken met andere EU landen altijd BTW verlegd gefactureerd nooit geen problemen mee gehad.
Hoop op een reactie van iemand hier.
Groet Corry

Hallo Corry,

Dat is vervelend zeg, wat een gedoe! Typerend dat geen enkele instantie hier iets van weet. Misschien kun je de RVO eens bellen, misschien weten zij er iets van.