VOF - ondernemersaftrek

Abonneer

Beste,

Eerdaags start ik samen met mijn compagnon een VOF, hij heeft momenteel geen baan en ik werk in loondienst (bruto salaris is 60k). Om in aanmerking te komen voor de zelfstandigenaftrek moet onder meer worden voldaan aan een zgn urencriterium van 1225 uur.

Nu zit ik even met een aantal vragen:
- is dit uren criterium een gezamenlijke tijds duur zodat we samen aan 1225 uur komen of is dit per person
- is het mogelijk dit criterium mee te nemen naar 2017 gezien we halverwege 2016 zullen starten?
- welke factoren moet ik meenemen in de berekening om te bepalen of loondienst meer of minder oplevert dan ondernemen? Wellicht heeft u een
voorbeeld berekening

Hoi Eddy,
even kort antwoord op je vragen:

1 Urencriterium is per persoon. Zowel jij als je compagnon moet dus 1225 uur werken om aan het criterium te voldoen.
2 het criterium geldt per jaar. je moet dus elk jaar 1225 uur werken aan je bedrijf. Ook al begin je halverwege 2016, je moet dit jaar aan het totaal (dus niet de helft van 1225, omdat je halverwege begint) van je uren komen om zelfstandigenaftrek te krijgen.
3 Er zijn een boel factoren waar je rekening mee moet houden als je loondienst en eigen bedrijf vergelijkt. Neem in je berekening in ieder geval mee:
- ondeclarabele uren: in loondienst kun je misschien de deur achter je dicht trekken en houdt het werk op als je naar huis gaat. Als zelfstandige moet je acquisitie plegen, je administratie bijhouden en aangiftes doen. Deze uren verdien je niets. Wil je toch hetzelfde blijven verdienen, dan zul je deze uren dus mee moeten nemen in je berekening.
- fiscale voordelen, zoals startersartrek, zelfstandigenaftrek en mkbvrijstelling.
- nadeel is dat je zelf pensioen en verzekeringen moet betalen.

Misschien dat anderen nog meer hebben om mee te nemen in je vergelijking…

Het is per situatie natuurlijk verschillend, maar meestal kun je er vanuit gaan dat, als de opdrachtgevers jou tenminste hetzelfde bruto blijft betalen, dat je er netto meer aan overhoudt. Qua financiën ga je er dus (waarschijnlijk) op vooruit. Je levert alleen zekerheid in. Wil je juist de vrijheid en trekt het ondernemerschap je? Dan is het een goed idee.
Ben je meer iemand die waarde hecht aan vastigheid ben je beter af in loondienst.
Denk dat zelfstandig ondernemerschap betekent dat je meer zelf moet regelen, maar dat had je denk ik ook bedacht.