Heb ik een zakelijke rekening nodig?

Abonneer

Hallo allemaal,
Ik wil voor mezelf beginnen. Ik verwacht niet dat het storm gaat lopen met het incasseren van facturen, dus vraag me af of een zakelijke rekening toegevoegde waarde heeft. Ik lees wel op internet dat het professioneler staat, maar in mijn bedrijfsnaam is mijn eigen naam expliciet verwerkt. Dus wat dat betreft staat mijn privérekening niet vreemd op een factuur. Hoe denken jullie erover? En wat was voor jullie een doorslaggevende reden om juist wel of niet voor een zakelijke rekening te kiezen?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

De bank zal aangeven dat het een zakelijke rekening moet worden. Echter bij een prille start kun je ook werken met een aparte privé-rekening. Dus niet dezelfde rekening die je nu al gebruik voor de eigen huishouding. Voorkom dus wel dat privé en zakelijk door elkaar gaan lopen.

Ten eerste staat het professioneler. En een boekhouder zal ook altijd om een zakelijke rekening vragen. Het is echt de kosten niet en het scheelt een boel werk. Zelfs al bij kleine bedrijfjes (met weinig facturen) moet je een zakelijke rekening openen. Anders loopt al heel snel de zakelijke en privékosten/inkomsten door elkaar.

Ik hield het eerst altijd gescheiden, sinds paar jaar maak ik echter gebruik van tussenkantoor die alles voor mij afhandeld, zij storten keurig op m'n priverekening; kijk maar eens op zzpfreelancer.com. Scheelt me hoop tijd en gedoe.

Als het om af en toe een opdracht gaat dan zou ik het bij een privé rekening houden. Dan doe je de administratie waarschijnlijk ook zelf. Je kan eventueel ook een tweede privé rekening openen.

Ik zou altijd een zakelijke rekening openen. Niet alleen zodat je altijd direct ziet hoe je er zakelijk voorstaat, maar ook omdat de Belastingdienst je rekening mag inzien.
Als je alleen een privérekening hebt, mag de Belastingdienst dus je privérekening inzien. Voor mij reden genoeg om te kiezen voor een zakelijke rekening. En zo duur is zo’n rekening niet.

Frida schreef:
Als het om af en toe een opdracht gaat dan zou ik het bij een privé rekening houden. Dan doe je de administratie waarschijnlijk ook zelf. Je kan eventueel ook een tweede privé rekening openen.

Kost een tweede privérekening niet (ongeveer) hetzelfde als een zakelijke rekening? Dan ben je dus altijd sowieso beter af met een zakelijke rekening.

Dank voor de reacties. Jullie denken er niet allemaal hetzelfde over.

De kosten weerhouden me er vooral van een zakelijke rekening af te sluiten. Ik probeer overal op de bezuinigen, omdat ik dus pas één opdracht heb en niet weet wat de toekomst me brengt en om nou voor die ene opdracht een zakelijke rekening te openen...

Ondernemer zijn is ook risico's nemen en investeren. Zuinig doen kan (zeker als je net bent begonnen) verstandig zijn.
Maar de kosten van een zakelijke rekening lijkt me niet het verschil tussen succes of falen. Ik zou hier persoonlijk niet gauw op bezuinigen.