Inschrijven bij één klus?

Abonneer

Hoi! Ik ben net klaar met mijn opleiding en kan parttime bij een bureautje aan de slag waar ik trainingen kan geven en assisteren bij trainingen. Zij werken alleen met freelancers en hebben gevraagd of ik ook als freelancer kan beginnen. Moet ik voor deze klus me nu inschrijven bij de kamer van koophandel of niet?

Inschrijving bij de KvK is pas aan de orde als er bij u sprake is van een onderneming..
Bij 1 opdrachtgever lijkt het snel op een "loondienstverband". Vergeet dus niet een modelovereenkomst (DBA) op te maken en vraag voorlopig alleen een btw-nummer bij de Belastingdienst aan. En de inkomsten natuurlijk opgeven voor de Inkomstenbelasting.

Als je denkt dat deze klus het begin is van ondernemerschap moet je je wel inschrijven. Als je er serieus over zit te denken om voor jezelf te gaan beginnen. Ga je investeringen doen? Ga je actief opzoek naar meerdere opdrachtgevers? heb je misschien wat afspraken met potentiele klatnen?

Voor de duidelijkheid: Denk je dat het hierbij blijft? Of is deze klus het begin van ondernemersschap?
- Als het hierbij blijft: maak dan een overeenkomst (zie voorbeeldovereenkomsten) op met je opdrachtgever. En ga op zoek naar een baan naast je klus.
- Wil / kun je zelfstandig ondernemer worden? Zorg dan voor een ondernemingsplan, inschrijving KvK, zakelijke rekening, verzekeringen etc.

Als je een klus hebt, kun je deze prima zonder inschrijving doen. Je kunt (naast een eventuele bijbaan bijvoorbeeld) 'bijklussen'.

Dank jullie voor de reacties. Ik twijfel zelf nog om 'echt' voor mezelf te gaan beginnen. Ik voel me nog niet echt ondernemer, maar als het kan zou ik wel graag zelfstandig willen werken.
Maar ik zie er tegenop om nieuwe klanten te moeten zoeken. Misschien beter een bijbaan naast mijn klus aanhouden? Wat denken jullie?

Een baan naast het hebben van een bedrijfje geeft wat rust en zekerheid en kan daarom een verstandige insteek zijn. Veel ondernemers zien op tegen acquisitie. Plan toch elke week een dagdeel in om hier mee bezig te zijn.

Als je echt twijfelt over ondernemerschap kun je beter nog even een bijbaan aanhouden ja.
Kun je geleidelijk instromen naar een zelfstandige onderneming.