Beroeps aansprakelijkheid?

Abonneer

Hebben jullie een beroepsaansprakelijkheidsverzekering?

Ik zit te twijfelen of ik deze nodig heb. Ik ben net gestart als coach. En wat is het verschil met beroep en bedrijfsaansprakelijkeheid?

Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dekt schade aan spullen. Bijvoorbeeld als jij als coach bij iemand thuis komt en iets omstoot.

Beroepsaansprakelijkheid dekt schade door verkeerde adviezen of informatie. Bijvoorbeeld als jij als coach een fout advies geeft en jouw klant loopt daardoor (financiƫle) schade op.

Moet je eerste met je voorwaarden regelen ja. Ook in het contract duidelijk zetten wat je doet bij schad. En zon verzekering is vaak niet duur.

Een timmerman heeft een grotere kans op 'grote' schade te maken. Bijvoorbeel als hij door een leiding boort. Ik zie dat in jouw geval niet gauw gebeure.

freelens schreef:
Iemand die fysiek werk doet (bijvoorbeeld een timmerman) heeft een grotere kans op 'grote' schade te maken. Bijvoorbeel als hij door een leiding boort. Ik zie dat in jouw geval niet gauw gebeure.

het gaat mij ook meer over de beroepsaansprakelijkheid. Wat gebeurt een klant klaagt over slecht advies of iets dergelijks en zo financiele schade oploopt?

Wat hierboven al aangegeven wordt: heb je al goede Algemene Voorwaarden? Hierin sluit je aansprakelijkheid zoveel mogelijk uit.
Je moet dit wel volgens 'redelijkheid' doen. Je mag in je algemene voorwaarden bijvoorbeeld niet zeggen dat je niet aansprakelijk bent voor opzettelijke schade.

Aansprakelijkheid inderdaad opnemen in je voorwaarden. Daarnaast kijken voor verzekering. Een simpele aansprakelijkheidsverzekering zou ik altijd doen.
Vervolgens in je voorwaarden opnemen dat er bij (beroeps)schade alleen wordt betaald wat jouw verzekering uitkeert. Zodat je zelf nooit hoeft bij te betalen.

Zonder beroepsaansprakelijkheidsverzekering kun je door een bedrijf waar je over de vloer komt aansprakelijk worden gehouden voor eventuele schade die je veroorzaakt. Stel je loopt langs het bureau van een van de medewerkers en stoot zijn laptop van de tafel. Of door jou advies loopt het bedrijf schade op, dan is het wel handig als je hiervoor gedekt bent. Met algemene voorwaarden sluit je een hoop uit, maar niet dat een bedrijf alsnog gaat proberen schade op je te verhalen.

Even een reactie op datgene wat TonyMelony schreef. Het eerste voorbeeld van het van de tafel stoten van een laptop valt niet onder de beroepsaansprakelijkheidsverzekering, maar de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.
http://www.zelfstandigondernemen.nl/aansprakelijkheid/verschil-avb-en-bav/

Ik heb net een juridisch consultatiebureau opgezet. Waar vind ik een goede model / voorbeeld van algemene voorwaarden (in het nederlands of engels)? Ik moet aansprakelijkheid sluiten zoveel mogelijk uit. Daarnaast, kijk ik voor pakketjes beroepsaansprakelijkheidsverzekering

Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering verzekert je ervan dat je nooit hoeft te dokken als je eens een foutje maakt. En dan hebben we het niet over de PC van je opdrachtgever waar je per ongeluk operation ging zitten, dat dure maatpak dat je verpestte of dat hypermoderne kopieerapparaat dat je molde. Voor pass on ongelukjes is er de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.

Een BAV ZZP is er voor schade pass on voortvloeit uit je beroepspraktijk. Advies dat verkeerd uitpakt. Kosten kick the bucket je opdrachtgever maakt omdat je pass on collectieve pensioenverzekering voor alle medewerkers niet stop hebt gezet. De echte grote dikke vette problemen dus.