Auto van de zaak?

Abonneer

Hoi!
Ik ben aant kijken voor een auto van de zaak. Wanneer is het nu slim om de auto prive of zakelijk te doen? Kan iemand dit makkelijk uit leggen?
Bedankt!

Dat ligt aan hoeveel je gaat rijden en vooral: hoeveel ga je privé rijden met je auto. Als je bijvoorbeeld minder dan 500 kilometer aan privékilometers maakt met je auto ben je verplicht om je auto op de zaak te zetten.
Bij meer dan 500 kilometers privé kun je zelf de keuze maken. Als je relatief veel privékilometers maakt kun je de auto beter privé rijden. Dan moet je wel je zakelijke kilometers bijhouden. Hier heb je trouwens ook handige apps voor.

Heb je al een auto, of ga je er een kopen?

Ik heb nog een auto, maar zit te twijfelen om een nieuwe te kopen. Is dat niet beter om een nieuwere auto aan te schaffen?

Er zijn een aantal zaken om rekening mee te houden:

1 Wat voor auto je wilt - Als jij een redelijke auto in bezit hebt en er tevreden mee, waarom zou je een andere kopen. Een nieuwe auto kost altijd geld of je deze nu privé of zakelijk rijdt. Maar als jij persé een andere auto wil kopen en je wil persé die auto dan is dat natuurlijk jou keuze.
2 Aantal kilometers. Een van de belangrijkste redenen voor zakelijk of prive te rijden. Bij minder dan 500 privekilometers betaal je geen bijtelling en is het altijd het beste om zakelijk te rijden. Je moet wel goed bijhouden welke kilometers zakelijk en welke prive zijn, zodat je kan bewijzen dat je minder dan 500 privekilometers rijdt.
3 Zakelijk rijden = bijtelling. JE moet 25% bijtelling betalen bij zakelijk rijden. Dit is 25% van de cataloguswaarde.
4 Hoe zuinig is de auto. Een zuinige auto is goedkoper om te rijden. Je bijtelling is minder bij een zuinige auto: 4%, 15% of 21% van de cataloguswaarde.
5 Prive rijden = 19 cent per kilometer. Als je je auto op de zaak zet zijn alle autokosten zakelijke kosten en mag je deze van je winst aftrekken. Bij privé rijden mag je 19 cent per kilometer als zakelijke kosten opgeven.

Wat is zon beetje de grens van kilometers voor prive of zakelijk?

ligt er aan hoeveel de cataloguswaarde van de auto is, hoe zuinig de auto is (dus hoeveel de bijtelling is) en hoe oud de auto is.

Je hebt op internet wel rekentools waarmee je uittrekent wat je het beste kan doen.

freelens schreef:
Je hebt op internet wel rekentools waarmee je uittrekent wat je het beste kan doen.

bijvoorbeeld autozakelijkofprive.nl

Ik ben er ook voor aan het kijken, maar volgens mij moet je minimal 10% zakelijk rijden of voor aanmerking te komen. Ik rij b.v. 2000km zakelijk en 8000km prive .. dan is het interesanter om zakelijk te rijden met een nieuwe auto. Is het andersom .. dan kan prive rijden aantrekkelijker zijn..

BouwadviesW schreef:
Ik ben er ook voor aan het kijken, maar volgens mij moet je minimal 10% zakelijk rijden of voor aanmerking te komen. Ik rij b.v. 2000km zakelijk en 8000km prive .. dan is het interesanter om zakelijk te rijden met een nieuwe auto. Is het andersom .. dan kan prive rijden aantrekkelijker zijn..

Als je 90% zakelijke kilometers maakt moet je je auto op de zaak zetten volgens mij. En het is ook aantrekkelijker dan. Maar juist bij veel privékilometers (wat bij jou ook zo lijkt) blijft de auto in privébezit houden fiscaal aantrekkelijker.

dit klopt zo ongeveer. Maar dan nog maakt het uit. de prijs, hoe zuinig die is etc. En let ook op welke kilometers allemaal privé/zakelijk zijn. of gebruik maken van de 2,7% regeling.