Criteria boekhouder

Abonneer

Op basis waarvan hebben jullie een boekhouder uitgekozen. Ik heb zo’n hekel aan het bijhouden van mijn administratie en ik laat het elke keer liggen dat het nu echt tijd is voor een boekhouder. Ik heb wat rondgekeken op internet, tarieven vergeleken, maar ja wat weet je dan eigenlijk? Ik ben benieuwd hoe jullie dit hebben gedaan/.

Ik heb er een via via. Ik ben in mijn kennissenkring gaan rondvragen en via een kennis vond ik een boekhouder (die weer samenwerkt met een accountantskantoor). Hij was heel tevreden en dat was voor mij reden om een afspraak met zijn boekhouder in te plannen. Tijdens die afspraak kreeg ik er zelf ook een goed gevoel bij. Dus was de keuze snel gemaakt.

‘Zomaar’ iemand via internet selecteren lijkt mij ook moeilijk. De meeste boekhouders weten zichzelf prima te verkopen op internet. Ik zou in ieder geval een aantal afspraken inplannen en naar aanleiding daarvan een keuze maken. Als je iemand persoonlijk spreekt krijg je toch een beter beeld van competenties.

Werk je nu met een boekhoudpakket? Want dan zou ik sowieso alleen boekhouders eruit filteren die ook met dat pakket werken. Anders moet je zelf weer tijd investeren om een nieuw pakket aan te leren en je hebt er al zo’n hekel aan zeg je. Ik kijk zelf wel naar tarieven. Er zijn, maar dat is mijn mening, veel boekhouders die een erg hoog uurtarief vragen voor hetgeen dat ze doen. Ik zou kritisch zijn.

Een goede boekhouder doet niet alleen je boekhouding maar moet ook in staat zijn om je belastingdruk te verlagen (legaal uiteraard).

Ik vind via via de beste methode, maar als jij niemand in je directe omgeving hebt die je iemand kan aanbevelen dan zou ik een aantal gesprekken inplannen en kritische vragen stellen. Zelf vind ik een persoonlijke klik ook belangrijk. Een boekhouder krijgt inzicht in best gevoelige informatie.

Bedankt allemaal! Best veel dingen om me te nemen dus. Ik heb het nog niet benoemd in mijn kennissenkring, maar ik ben in mijn vriendengroep de enige ondernemer en van netwerken ben ik niet zo’n fan. Maar het kan nooit kwaad het eens in de groep te gooien en zal in de tussentijd alvast een paar afspraken inplannen met een aantal boekhouders in de buurt. Een boekhoudpakket heb ik, maar ik wil zelf het liefs zo min mogelijk doen, dus moet ik daar dan nog rekening mee maken?

Als je zelf echt zo min mogelijk wil doen, spreek dan wel een vast tarief af. Anders kan je voor hele vervelende verrassingen komen staan (qua kosten).

Er is toch altijd wel een boekhouder bij jou in je (indirecte) kenniskring? Vraag gewoon rond wie er goede ervaringen met welke boekhouder heeft. Vergelijk tarieven en service van je overgebleven 'kandidaten' en maak dan je keuze, zou ik zeggen.

Veel boekhouders hanteren een vastbedrag per maand voor bepaalde diensten. Zo weet je van te voren wat je kwijt bent, en kan je de kosten mooi over een jaar sprijden!

Laat je bij de keuze leiden door iemand waarvan jij meent dat het een vertrouwensman/vrouw is die bovendien over voldoende fiscale kennis beschikt. Het voeren van een boekhouding kunnen de meeste boekhouders en accountants wel. De kwaliteit van het fiscale advies bepaald uiteindelijk hoeveel belasting je moet betalen. Uiteindelijk gaat het om jouw portemonnee. Neem een Registerbelastingadviseur in de arm. Fiscaal advies op maat, dat is waar het om gaat.

Ben