Leasen bedrijfswagen met privegebruik

Abonneer

Goedeavond iedereen,

ik ben de mogelijkheden aan het bekijken voor leasen van een bestelwagen (opel vivaro)
nu bestaat mijn bedrijfje voornamelijk voor de hobby en niet voor de winst.

nu kan ik een nieuwe bedrijfswagen zakelijk leasen of via financial lease prive.
Ik kreeg ergens te horen dat het zo was dat als je de btw betaald van deze auto (aanschafwaarde) je dan bpm vrij bent en dat je dus als zzp-er zijnde een soort van prive de auto hebt gekocht en dus gewoon prive mag rijden.

heeft iemand hier wat meer kennis van of ervaring mee?

groeten,

Ramon

Hallo Ramon

Volgens mij is het zo dat als je je bestelauto minimaal voor 10% zakelijk gebruikt dat je geen bpm hoeft te betalen.
De leasemaatschappij moet hier meer van weten lijk me, want iedere ondernemer die een bestelwagen least zal hier gebruik van maken.
Ik ga ervan uit dat zelfs als je bedrijfje voronamelijk hobby is, dat je toch minimaal 10% van je kilometers voor je bedrijf is.

Of je nu leaset of koopt, bij minimaal 10 procent zakelijk gebruik betaal je geen bpm.
De btw die de leasemaatschappij rekent kun je bij je btw-aangifte aftrekken. Maar je moet daar (net zoals bij een gekochte auto) wel je privé gedeelte aftrekken.
Ook de kosten die je op je auto maakt kun je als zakelijke kosten opgeven bij de inkomstenbelasting. Ook hiervoor moet je je privégebruik verrekenen.

Het is mij nog niet echt duidelijk. Ik wil als (parttime) ZZP'er een bestelauto, privé aankopen/importeren. Ik ga hem dus niet in de boekhouding verwerken. Ook de brandstof, wegenbelasting, verzekering houd ik privé. Maar uiteindelijk koop ik hem wel als ondernemer en rijdt er minimaal 10% zakelijk mee, waarschijnlijk wel 80%. Hierdoor moet ik dus een rittenregistratie bijhouden om dit aan te tonen, neem ik aan.

Geniet ik nu van de voordelen, als ondernemer?
Bijvoorbeeld voor de BPM?
Voordelige wegenbelasting?

De regels zijn als volgt:

Voor de BPM geldt de ondernemersregeling:

Wanneer je ondernemer bent en de auto voor meer dan 10% zakelijk gebruikt betaal je geen BPM, mits je de auto niet binnen 5 jaar aan een particulier verkoopt. Ook betaal je een deel rest-BPM wanneer je je onderneming beëindigt.

Voor de MRB geldt het volgende (ik citeer hier van de website van de belastingdienst:

U betaalt een lager tarief voor uw bestelauto, als u voldoet aan alle volgende voorwaarden:

- U bent ondernemer voor de omzetbelasting en u hebt een btw-nummer.
- De bestelauto staat op uw naam, en u bent de (rechts)persoon aan wie het btw-nummer is toegekend.
- U gebruikt de bestelauto meer dan bijkomstig voor uw onderneming. Dit betekent dat u uw bestelauto voor meer dan 10% van de jaarlijks verreden kilometers voor uw onderneming gebruikt.

Voor de bijtelling geldt dat je deze niet hebt als je alleen zakelijk rijdt en hiervoor een verklaring aanvraagt bij de belastingdienst. Je hoeft dan ook geen rittenregistratie bij te houden.

Voor MultiWaterland:

Ben je wel ondernemer voor de BTW? Zo ja dan kun je waarschijnlijk wel van de BPM voordelen (alhoewel dit bij import weer anders zal zijn) en de verminderde MRB gebruikmaken. Je kunt dan de gereden kilometers tegen € 19 ct per kilometer aftrekken en een deel van de BTW.

Zie ook ons artikel over ZZP en vervoer en aftrekposten.

Hallo Paul,

Bedankt voor de reacties. Het heeft mij geholpen. Ik ben ondernemer voor de BTW. Dus voordelige wegenbelasting. De auto die ik net gekocht heb, had toevallig geen BPM meer, dus dat was geen struikelblok. Ik hou de km bij om aan te kunnen tonen dat ik wel aan die 10% regel kom.

Gr. Rene

Beste allemaal, dank jullie voor jullie berichten.

Ik heb vorig jaar een wat oudere bus gekocht maar uit deze berichten begrijp ik dat dit dus niet hoeft en inderdaad ik gebruik de bus minimaal 10% zakelijk, hierom ook grijs kenteken anders zou het wel heel duur worden.

Ik word bij leasemaatschappijen verteld dat er wel een naheffing komt van de BPM maar zoals ik bij jullie begrijp is dit dus niet het geval?

Het idee is om in de toekomst een bedrijfswagen te leasen incl onderhoud en dergelijke. Weten jullie hier ook iets meer van? Voor zover ik begrijp ben je gewoon bpm vrij als je als eenmanszaak de bus op je eigen naam hebt staan en minimaal 10% zakelijke kilometers rijdt??

Groetjes,

Ramon

Dag,

Ik heb een VW Transporter op de zaak staan en probeer er niet meer dan 500km privé mee te rijden. Een heel werk om een sluitende kilometer administratie bij te houden.

Nu hoorde ik dat, als je alleen de km's declareert en de auto privé houdt wel de btw en de bpm afgetrokken kan worden.

Wie weet daar wat meer van, of waar ik dat kan vinden

Groeten,
Bumper (Henk)