Teveel uren

Abonneer

Goedemorgen
Even vraagje ik heb een werk waar ik niet goed de uren kan inschatten. Als ik dalijk meer uren moet maken, hoe regel je dat van te voren? Ik ben een beetje bang voor klachten als het teveel uren worde.

Doe je deze klus voor het eerst omdat je niet weet hoeveel uur je kwijt bent?

Eerlijk aangeven dat het voor je lastig is een schatting van de uren te maken en in overeenkomst van opdracht (http://www.zzpservicedesk.nl/429/wat-overeenkomst-opdracht.htm) vastleggen hoe je omgaat met "meerwerk".

en als je tijdens de klus erachter komt dat je te veel uren gaat maken: op tijd aan de bel trekken. Hou contact en overleg met je opdrachtgever.

ok bedankt. Dat meerwerk, is het dan normaal om hetzelfde uurtarief te vragen? of minder per uur?

Een late reactie, maar wat ook goed werkt is het geven van een vaste prijs waarbij je exact omschrijft wat je voor dat tarief doet en tevens dat werkzaamheden die niet onder die omschrijving vallen als meerwerk worden berekend tegen een tarief van X per uur. Zelf spreek ik vaak een vast tarief af voor het leveren van een juridisch document en het éénmalig verwerken van commentaar daar op. Het komt voor dat een cliënt inmiddels andere inzichten heeft waardoor er vaker aangepast moet worden, die werkzaamheden vallen dan onder het meerwerk.

Goed punt! dankjewel