We zijn reeds al aan het bekijken hoe we volgend jaar de inkomstenbelasting moeten gaan opgegeven, ik wil hierin namelijk geen fouten maken. Om naheffingen te voorkomen.

Ik zou graag het volgende willen weten hoe ik het moet opgeven.

Mijn vrouw werkt als mantelzorger en ontvangt maandelijks salaris vanuit een Persoongebonden budget, dit moet bij de belasting dienst worden opgegeven als inkomsten uit overig werk, op deze wijze betalen we inkomsten- en zvw belasting over het PGB bedrag wat we bruto uitbetaald krijgen. Ikzelf werk gewoon in Loondienst.

Nu is ze ook hobby matig een eenmanszaak gestart, een drukkerij vanuit huis, maar dit begint aardig te lopen.
Hiervoor hebben we apparaten moeten aanschaffen, denk hierbij aan printer, computer, software, pers, snijapparatuur en allerlei klein materiaal.
Dit alles hebben wij het eerste jaar aangeschaft, zeg even dat dit in totaal een bedrag is geweest van €7500,-
De verkoop was het eerste jaar redelijk laag als startende en kwam uit op zo een €2000,-
Wat eigenlijk neerkomt op een verlies van €5500,-
Tijdens de inkomstenbelasting over 2020 heb ik hier dan ook niets mee gedaan en heb dit dan ook nergens opgegeven, dit omdat wij volgens de belastingdienst geen ondernemer zijn en verlies hebben geleden.

Voor over het jaar 2021 komen wij nu uit op een winst van €5000,- over het hele jaar. Mag ik hier het verlies van het 1ste jaar van €5500 nog verreken? Dit zou betekenen dat we op dit moment nog een verlies hebben van €500,- over het 2de jaar.
Dit zou dan betekenen dat ik het dit jaar wederom niet opgeef bij de inkomstenbelasting, is dit correct?

Voor 2022 zouden we dan starten met een verlies van €500,- en dat jaar gaan wij dan ook pas echt (als alles blijft gaan zoals nu) winst maken met de eenmanszaak. En vanaf dat moment ga ik het dan ook pas opgeven bij de inkomstenbelasting.

Maar is het dan zo dat ik het bedrag, de totale winst, moet optellen bij het bedrag wat wij ontvangen vanuit het persoons gebonden budget, bij inkomsten uit overig werk?

Veel vragen maar ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.