Privé opnames via crediteuren?

Abonneer

Hallo,

Ik ben sinds kort als ZZP'er begonnen en heb ondertussen best wel wat kosten gemaakt. Ondanks dat ik nu een zakelijk rekening heb zijn die kosten eigenlijk allemaal via mijn privé rekening gegaan. Op zich geen probleem maar nu komt de verwerking in de administratie.

Wat mij het handigste lijkt is om mezelf als crediteur aan te maken met mijn privé rekening als bankrekening. Dat scheelt veel crediteurs aanmaken en ik kan nu bijvoorbeeld 1 keer per maand een betaling aan mezelf uitvoeren om de zakelijke kosten die via mijn privé rekening zijn gelopen aan te zuiveren.

Dit lijkt me handiger dan eerst verschillende crediteurs aanmaken, de facturen daarop boeken en vervolgens via het memoriaal nog een boeking maken voor de privé storting (of opname als het andersom gaat).

Is mijn redenatie correct of zie ik nu zaken over het hoofd? Verder is alles keurig gedocumenteerd (facturen, bankafschrift).

Voor de zakelijke kosten die je prive betaald hebt kan je dit doen zoals je aangeeft.

Voor privebetalingen van niet zakelijke kosten via de zaak kan je een grootboekrekening voor de rekening-courantverhouding aanmaken. Via de crediteuren zouden privekosten ook de kosten van je bedrijf in gaan (wat wel te corrigeren is, maar dat is wat lastiger). Betalingen prive en zakelijk gebeurt in de toekomst waarschijnlijk vaker. Met een RC-verhouding heb je dit goed in beeld.

Werkwijze:
- RC-overeenkomst aangaan (templates zijn gratis op internet te vinden)
- Iedere betaling van de zaak die toeziet op prive en vice versa boek je op de grootboekrekening RC
- Kom je boven de 17,5k uit, dan ook rente rekenen. Daaronder niet verplicht.

Succes!

Boec