Bestaande webwinkel en starten als ZZP-er

Abonneer

Hallo,

De volgende situatie. Ik heb een kleine webwinkel. Ik ben sinds 1 jaar ingeschreven onder de nieuwe 'Kleine ondernemingsregeling'. Ik wil volgend jaar stoppen met de webwinkel maar het komende jaar wil ik nog de bestaande voorraad verkopen. Uiteraard sta ik ingeschreven in de KVK als eenmanszaak en doe ik jaarlijks belastingaangifte

Nu wil ik de ICT gaan starten als freelancer. Kan dit bestaan NAARST de webwinkel? Of wordt alles op de spreekwoordelijke hoop gegooid?

Beide gaan voor mij niet samen. Voor de webwinkel rekening ik nu geen BTW en kan ik ook geen zakelijke kosten aftrekken. Als ik begin als ZZP-er komen er enkele grote kosten voorbij. BV opleidingen, laptop, afschrijving auto etc. Ook is het niet de bedoeling dat ik de winst die ik nog maak met de webwinkel (Alleen nog verkoop huidige voorraad. Geen inkoop of investering) op de hoop gooi van de winst die ik maak als ZZP-er.

Wie kan mij wegwijs maken? Als ik op internet zoek kom ik voornamelijk advies tegen over als ZZP-er een webwinkel starten maar dat is niet mijn situatie.

Alvast bedankt voor de adviezen

Dag Tester,

Je kan maar één eenmanszaak hebben. Als het je voorkeur heeft via een eenmanszaak te ondernemen, dan vallen zowel de webwinkel als de ICT-activiteiten in één eenmanszaak. Dit geldt ook voor de winst die je met de activiteiten gaat maken.

Ondernemer voor de IB is wat anders dan ondernemer voor de Btw. Het kan goed dat je door de ICT-activiteiten ook ondernemer voor de btw wordt.

Of je nu ondernemer voor de Btw wordt of niet: met of zonder Btw per activiteit kan in dezelfde administratie, of je kan twee gescheiden administraties bijhouden (die je dan aan het eind van het jaar voor fiscale doeleinden consolideert).

Beantwoordt dit je vraag?

Boec

Bedankt voor je antwoord maar dit brengt me niet verder.

Is het nu mogelijk om mijn webwinkel naarst mijn ZZP-er schap te laten bestaan? Zonder dat deze elkaar bijten.

Het gaat om 2 totaal verschillende activiteiten. Ik kan mij voorstellen dat het niet de bedoeling is meerdere webwinkels te hebben en voor iedere winkel een kleine ondernemingsregel te willen.

Maar ik dit geval gaat het om een hobbymatige webwinkel die al end-of-life is, en een fulltime baan in de ICT.

Het zou jammer zijn als ik vandaag de stekker uit mijn webwinkel zou moeten trekken omdat ik nu opeens BTW zou moeten betalen over de voorgaande maanden omdat ik nu boven de grens uitkom. Ik heb deze namelijk niet gerekend. Ik zou nu dan ook mijn prijzen moeten gaan verhogen omdat ik al incalculeerde geen winstbelasting te hoeven betalen over 2022. Als ik dat straks wel moet over 2022 omdat ik dan ga verdienen als zzp-er gaat dat me geld kosten.

Vreemd eigenlijk. Dus in loondienst mag je een 'hobby' hebben. Maar als ZZP-er kan je blijkbaar geen winkeltje erbij.

Ik wil zowieso de stekker uit te webwinkel trekken. Maar ik heb nog een hele hoop voorraad. Als ik dat al kwijtraak dat zal dan onder de inkoopsprijs zitten. Laat staan winst maken...

Dag Tester,

Je kan de webwinkel naast je IT-activiteiten laten bestaan, maar als je boven de 20k omzet komt eindigt ook je Kleineondernemingsregeling (en ga je btw afdragen vanaf dat moment).

Boec

Ok. Het is dus niet met terugwerkende kracht over jan-feb-maart? Dat scheelt al.

Tja ik vermoed dat ik dan maar per 31-3 de stekker uit mijn webwinkel moet trekken :/

Wat kan ik het beste doen kwa KVK? Deze onderneming stopzetten en een nieuwe beginnen? Ik lees wel iets over 2 handelsactiviteiten maar helemaal snappen doe ik het niet.