Zzp worden, zakelijke rekening?

Abonneer

Wellicht een heel stomme vraag; maar ik ben van plan zzper te worden en ben op zoek naar bergen informatie.

Als ik een zakelijke rekening heb, en ik betaal mezelf gewoon een vast bedrag per maand uit; laat een deel tbv bedrijf en kosten zoals belasting erop staan; mag ik dan eigenlijk vrij met de financiën schuiven? Als ik zakelijk een flinke uitgave moet doen, mag ik dan gewoon vanaf privé rekening extra geld overmaken? Mag ik me extra geld privé overmaken? Zijn er verplichtingen over hoeveel je erop moet laten staan ? Kun je desnoods in een extreem geval als je privé een tegenvaller hebt ook extra vanaf zakelijk aar privé overmaken?

Het is aan te raden zakelijk en prive gescheiden te houden.

Dit betekent o.a. een zakelijke rekening voor de onderneming en de zakelijke uitgaven en een priverekening voor de priveuitgaven.

Afhankelijk van de rechtsvorm kan je (bij een eenmanszaak) werken met stortingen en onttrekkingen tussen zakelijk en prive. Bij een Bv kan je bijvoorbeeld werken met een RC-verhouding. Zo kan je zowel zakelijk als prive financieren.

Het gaat wat ver dit allemaal uit te leggen in een reactie. Lees je eerst wat meer in in de materie. Naast wat je noemt zijn er vast nog veel meer situaties waar je nog niet bekend mee bent, maar die wel relevant gaan zijn voor je.

Boec