IB-bedrijfsauto=BTW-privéauto.Hoe in adminstratie?

Abonneer

Hallo,
Ik zit met een probleem. Ik ben erachter gekomen dat je als bedrijf voor de BTW een andere keuze kan maken waar je auto "onder te brengen"
dan je hebt gemaakt voor de inkomstenbelasting.
Zie bij kopje "Keuzemogelijkheden voor de btw" op de volgende website-pagina van de
belastingdienst

Mijn oude auto is voor de inkomstenbelasting van het bedrijf,maar voor de BTW is de auto privé.
Dit scheelt mij een hoop geld(want is de auto voor de BTW van het bedrijf dan betaal je voor privé gebruik een pittig bedrag,nl. een percentage van de oorspronkelijke cataloguswaarde)
Dit betekent wel dat ik de BTW op autokosten niet kan/mag terugvragen. Die BTW mag ik dan weer wel optellen bij de autokosten op de aangifte inkomstenbelasting.
Maar..... hoe zet je dat nu op de Balans en Resultaten-rekening?
Op de Balans van mijn boekhoudprogramma moet ik nu de BTW van de autokosten aftrekken van de terug te vorderen BTW (waar de BTW op autokosten automatisch in is verwerkt) .So far so good......
Maar.....
Dan blijkt het "totaal" bedrag van de Balans dus precies dat bedrag van de niet teruggevorderde BTW op autokosten te verschillen met het "totaal-bedrag" van de Resultatenrekening....
Mag ik nu ,ondanks dat de resultatenrekening alleen gaat over bedragen excl. BTW, de BTW van de autokosten wel bij de autokosten op de resultatenrekening zetten ,dus net als bij de aangifte inkomstenbelasting?
Want als ik dat doe zijn de totaalbedragen Balans en resultaten-rekening gelijk.......
Alvast bedankt!

Ik heb geen gesplitste auto (zowel ib als btw is bij mij privé), dus bij mij is dat niet aan de orde.
Welk boekhoudprogramma gebruik je? Kan die helpdesk je niet helpen met deze vraag?

Bedankt voor de reactie. Ik heb inmiddels gebeld met de Belastingdienst en die zegt dat je ook op de Winst- en verliesrekening(waar alles excl. BTW is) de BTW bij de autokosten mag optellen,als je die niet hebt teruggevraagd via de BTW -aangifte.

Goed om te weten!