Wanneer starten met eigen bedrijf?

Abonneer

Ik wil mijn eigen bedrijf gaan starten, vooralsnog naast mijn baan van 2 dagen.
Nu zie ik steeds die 1225 uur voorbij komen. Ik heb het eens berekend, zou ik nu gaan beginnen, dan moet ik meer dan 50 uur per week aan mijn bedrijf werken om daaraan te komen! Dat gaat me niet lukken.
Wat is wijsheid? Alvast starten of wachten tot januari?
Ik heb niet veel kosten, geen investering nodig of zo.
(Ik kan binnenkort al af en toe aan de slag bij een bedrijf, als zzp'er, maar wil daarnaast ook zelf klussen gaan uitzetten.)

Dat ligt eraan hoeveel je dit jaar nog gaat verdienen met je bedrijf. als je 1225 werkt heb je recht op zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Dat zijn flinke fiscale voordelen.
Daarnaast mag je naast je baan ook gewoon 'wat' bijverdienen, zonder dat je een bedrijf hoeft te beginnen. Als je dit jaar zo kunt overbruggen zou ik me in januari alsnog inschrijven.
Maar: als je dit jaar denkt veel te gaan verdienen met je bedrijf (en dus veel geld misloopt als je je niet inschrijft) is het slimmer om je wel in te schrijven.

Als er meerdere opdrachten in het vooruitzicht zijn, gewoon starten. Volgend jaar voldoet u wellicht wel aan het urencriterium en kunt u dan gebruik maken van de fiscale faciliteiten.

Dank voor de reacties!
Kun je echt na je eerste jaar nog gebruik maken van de startersvoordelen? Dan is er denk ik geen probleem om meteen te starten inderdaad! Dat wist ik niet.
Ik heb nog geen zicht op wat ik dit jaar kan gaan verdienen, heel veel zal het voorlopig nog niet zijn in ieder geval.

Je mag startersaftrek in je eerste 5 jaar van je bedrijf 3 jaar gebruiken.
Je start dus dit jaar, dan heb je geen recht op starters- en zelfstandigenaftrek (want je komt niet aan je uren)
De 3 jaren daarop haal je wel de uren (toch?) dan kun je die 3 jaren gebruik maken van zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

Heel veel succes!

Veel ondernemers schrijven trouwens nog steeds te weinig uren op hun bedrijf. Alle, maar dan ook alle uren die je gebruikt voor je bedrijf mag je schrijven. ook de tijd dat je hier op het forum zit, je aan het inlezen bent of zelfs maar aan het nadenken bent over je bedrijf zijn uren. dit moet natuurlijk wel een beetje redelijk zijn. Als jij van de 1225 uur maar 50 uur aan klanten schrijf is dat natuurlijk niet echt realistisch. Maar dat je (zeker in je eerste jaren) veel tijd aan research, opstarten bedrijf, boekhouding opzetten, gesprekken voeren met andere ondernemers enzovoorts is helemaal niet gek. En ook de reistijd naar zo'n gesprek is gewoon tijd voor je bedrijf.
Veel succes!

ik ga ervan uit dat TS het dit jaar niet haalt omdat het al juni is. En als ze in januari begint dat het urencriterium wel (makkelijk) gehaald wordt.