Hoe gescheiden is jullie administratie?

Abonneer

Ik merk steeds meer dat mijn administratie onoverzichtelijk is. Dat is volledig mijn eigen schuld, omdat ik zelf de boekhouding doe. Ik wil zelf op de hoogte zijn van alles wat er binnenkomt en uitgaat. Ik wil het overzicht houden. Ik vind mezelf goed met cijfers en het leuk om te doen.

Toch is het onoverzichtelijk. Ik heb inmiddels drie bedrijven. Een eenmanszaak en twee bv’s, waarvan één bv een holding is. Ik heb drie zakelijke rekeningen en één privé rekening. Ik vul de ene rekening nog weleens aan met een andere. Dit komt doordat de bv nog niet helemaal winstgevend is. Hebben jullie tips om als je meerdere ondernemingen hebt en meerdere rekeningen het toch overzichtelijk te houden?

Ik heb maar één tip voor je en dat is een boekhouder inschakelen. Je vindt het leuk om te doen, maar je raakt het overzicht kwijt. Juist een goede boekhouding is overzichtelijk. Dus een boekhouder inschakelen en daarnaast zelf overzicht houden en alles netjes aanleveren.

Ik begrijp niet dat je geen accountant hebt. Dat heb je toch sowieso nodig voor een BV. Verder zo min mogelijk rekeningen door elkaar houden. Privé zou ik geen betalingen doen voor je ondernemingen.

Waarom heb je een BV als het nog niet winstgevend is? Je weet dat een BV pas fiscaal aantrekkelijk wordt als je meer dan 100.000 euro winst draait. Is er een reden dat je andere onderneming die dan kennelijk wel winst draait een eenmanszaak is?

Ik zou je ook een boekhouder/accountant aanraden. Ook al wil je het zelf blijven doen, volgens mij kan je wel wat advies gebruiken. Een vrijblijvend gesprek kan nooit kwaad.

Ik heb voor een bv structuur gekozen i.v.m. aansprakelijkheid. Dat weegt voor mij zwaarder dan fiscale voordelen. Ik begrijp dat ik een boekhouder of accountant in kan schakelen. Vooralsnog wil ik het zelf nog proberen. Daarom vraag ik hier tips. Volgens mij is het niet verkeerd om privé boekingen te doen naar een zakelijke rekening, als je het maar goed documenteert.

Misschien zijn er online tools die het voor jou wat overzichtelijker kunnen maken. Maar zoals anderen hierboven ook zeggen: in jouw geval zou ik altijd een accountant inschakelen. Vaak is het bij een groter bedrijf (wat bij jou lijkt) veel beter/lucratiever om ondersteund te worden door een accountant.