Gebruik maken van de KOR

Abonneer

Hallo

Het bedrijf waar ik onlangs stage heb gelopen wil mij graag gaan inhuren voor een aantal projecten
, dit zal waarschijnlijk niet om een hoop gaan (1 of 2 per maand). Wat ik begreep is dat het voor beide partijen
voordeel oplevert als ik zelf facturen kan gaan schrijven. Ik heb hier dan ook een lang onderzoek naar gedaan maar er zijn nog steeds een aantal
vragen die ik moeilijk beantwoord krijg, dus ik hoop hier mijn antwoord daarop te vinden.

Ik heb namelijk twee vragen :

1. Waar moet ik aan voldoen om een van de kleine ondernemersregeling te kunnen profiteren ?
2. Waar moet ik aan voldoen om niet als een dienstverband gezien te worden /

1.

Vraag 1 vind ik een lastige om de volgende reden : Voor wat ik kon vinden in de regelgevingen moet je voor de KOR een eenmanszaak hebben (in mijn geval). Maar deze eenmanszaak word pas als een onderneming gezien als je minimaal 1225 uren per jaar werkt zo'n gemiddelde 23 uur per week. Voldoe je hier niet aan dan ziet de belastingdienst je niet als ondernemer en mag je geen facturen uitschrijven (klopt dit?). Deze 1225 uren zijn al dan niet bedoeld als factuururen maar de helft hiervan is "volgens mij" wel een redelijke maatstaf onder normale omstandigheden. Dat zeggende zou de helft hiervan 612 uren X een werkloon van €17,50 uitkomen op een omzet van zo'n € 10.000 op jaarbasis om zodoende onder de minimum eisen te vallen om als ondernemer te worden gezien.

Zoals ik het begrijp is bovenstaande een vereiste om mee te kunnen doen aan de KOR, namelijk "je hebt een eenmanszaak nodig" en moet dus als ondernemer gezien worden door de belastingdienst. Dit zou alleen ook automatisch betekenen dat je met een minimum omzet van € 10.000 euro op jaarbasis (22%btw) €2200 aan belasting moet betalen en dus buiten de regeling van de KOR valt "mits" je genoeg voorbelasting aftrekt en dus genoeg investeert in je bedrijf. €2200 is dan €855 te veel aan belasting om onder de belastingvrijstelling te vallen wat dan weer betekent dat je €855 euro aan voorbelasting zou moeten rekenen om er alsnog onder te vallen. Dit houd in dat je met een omzet van €10.000 investeringen zou moeten doen ter waarde van € 3.886 (uitgaand van 22 procent BTW)

Ik heb sterk het gevoel dat er van alles niet aan klopt aan deze redenatie maar ik word er inmiddels een beetje duizelig van, ik hoop dat iemand me hier kan uitleggen of dit klopt en zo niet wat er dan niet klopt.

Vraag 2.

Onder welke omstandigheden ziet de belastingdienst een situatie als dienstverband ?

Waarom ik dit vraag is omdat ik hier ook weer van alles over ben tegen gekomen die mij verschillende richtingen op wijzen.
Sinds Mei is de regelgeving veranderd en worden er geen VAR verklaringen meer getekend maar moet je modelovereenkomsten tekenen met je werkgever. In de meeste gevallen wat de dienstverband betreft is het vrij duidelijk hoe dit in elkaar steekt, maar als dit meer een twijfelgeval is kan je dan dus nu gebruik maken van de modelovereenkomsten. In mijn geval doe ik voorlopig nog niet meer dan gemiddeld 2 klussen per maand maar wel allemaal bij dezelfde werkgever, de kans bestaat maar zal niet groot zijn dat ik voorlopig niet meerdere werkgevers ga krijgen met de huidige situatie. Dat gezegd hebbende zou je als ik het goed begrijp moeten kunnen aantonen dat het niet om een dienstverband gaat. Hier zijn regelgevingen voor en er zijn 3 punten die bepalen of je situatie een dienstverband is. Als minimaal 1 van deze regels incl indicatoren niet van toepassing is op je situatie heb je een bewijs en dus modelovereenkomst dat het niet om een dienstverband gaat. Dit is in mijn geval geen probleem want de modelovereenkomst "geen werknemersgezag" is voor mij van toepassingen zou dan voldoende moeten zijn. Mijn twijfel en vraag hierover is echter dat ik in verschillende bronnen ook weer tegenstrijdigheden terugvind. Namelijk: Je moet minimaal 3 verschillende werkgevers per jaar hebben en maximaal 70 procent van je omzet mag van 1 werkgever komen anders word je situatie ook als dienstverband beoordeeld. Ik vroeg mij af of dit nog steeds van toepassing is met de nieuwe regelgeving en modelovereenkomsten of dat dit voorheen zo werkte.

Een heel verhaal, maar als iemand de tijd er voor neemt om dit te lezen en te beantwoorden ben ik eeuwig dankbaar :)

Beste Matthijs

Je haalt 2 dingen door elkaar met het urencriterium. Ook zonder dat je 1225 uur aan je bedrijf besteed mag je jezelf ondernemer noemen. Je mag dus gewoon facturen sturen ook al werk je maar een paar uur per maand. Zolang jij genoeg winst kunt maken met heel weinig uren zegt de Belastingdienst alleen maar chapeau.
Je komt als je niet aan het urencriterium van 1225 uur komt niet in aanmerking voor bepaalde fiscale voordelen, zoals zelfstandige en startersaftrek. Met de KOR heeft dit niets te maken. Ook met minder dan 1225 uur mag je de KOR gebruiken.
Concreet moet je aan het volgende voldoen voor de KOR (van de site van de Belastingdienst):

U hebt een eenmanszaak of uw onderneming is een samenwerkingsverband van natuurlijke personen, zoals een maatschap of een vennootschap onder firma. = heb jij, want je hebt een eenmanszaak (wanneer je je hebt ingeschreven).
Uw onderneming is in Nederland gevestigd. = klopt (toch?)
U voldoet aan uw administratieve verplichtingen voor de btw. = dit betekent dat je je administratie bijhoudt en btw betaalt.
U moet na aftrek van de voorbelasting minder dan € 1.883 btw betalen in een jaar. = dit moet je dus uitrekenen.
Het gaat er bij de KOR dus gewoon om hoeveel btw je krijgt (in de facturen die je stuurt naar je opdrachtgever) min de btw die je betaalt, omdat je investeringen doet.

Simpel rekenvoorbeeld:
Stel je krijg totaal 5000 euro (excl btw) x 21% btw = 6050 euro incl. btw. Dan heb je dus 1050 euro aan btw betaalt. Omdat je minder dan 1.345 euro moet betalen hoef je geen btw te betalen.

Vraag 2: Dit is een wat lastigere vraag.
Deze vraag kun je beter voorleggen aan de Belastingdienst. Sinds de afschaffing van de VAR kun je zekerheid inbouwen door een modelovereenkomst te tekenen met je opdrachtgever. Het probleem is (waardoor er nu zoveel onrust is) dat de Belastingdienst nu achteraf kan beoordelen dat er een dienstverband is. Door een modelcontract te tekenen (en je er aan te houden!) is de kans klein dat de Belastingdienst jullie werkrelatie als dienstverband ziet.
Daarnaast ben jij startende ondernemer. Je mag in principe een tijd hebben waarin je je bedrijf opstart. Als je dan nog maar 1 of 2 opdrachtgevers hebt is geen probleem. Als je maar kan aantonen dat je actief op zoek gaat naar nieuwe klanten.

Ps: Hoe kom je aan 22% btw?

Dank je wel voor je antwoord John Doe ! dat verhelderd weer het één en ander.

Als de belastingdienst je achteraf als een dienstverband beoordeeld werkt dit dan ook met terugwerkende kracht ?
Ik vind dit namelijk wel een beetje tricky in mijn geval aangezien ik niet verwacht het komende jaar meerdere werkgevers te hebben.

Voorheen werd er vanuit gegaan voor "zover ik het begrijp" dat je minimaal 3 werkgevers moet hebben per jaar en je maximaal 70 % van je inkomen bij 1 werkgever mag behalen. Geld dit nog steeds ? of dekt een goed modelcontract dit in principe af ? dit is me nog niet helemaal duidelijk,

PS: Goeie vraag, geen idee hoe ik op 22% kom, het moet 21% zijn inderdaad.

Dat minimaal 3 werkgevers is een richtlijn. Het gaat erom dat je duidelijk zelfstandig bent. Dat jouw opdrachtgever geen baas is. Met een modelovereenkomst dek je dit af.
Dus als jij met je opdrachtgever een modelovereenkomst opstelt, de Belastingdienst keurt dit goed en jullie houden je hieraan, ben je echt zelfstandig.
De Belastingdienst zegt dit ook achteraf te gaan controleren. Let wel dat er pas vanaf 1 mei 2017 gecontroleerd gaat worden.

Je zegt dat je niet meerdere werkgevers (in jouw geval dus opdrachtgevers) gaat hebben. Waarom niet? Zijn de projecten die je gaat doen fulltime? Kun je er projecten/klussen bij doen? Zorgen dat je zo wel volledig zelfstandig opereert?

Excuus voor de late reactie.

De reden dat ik waarschijnlijk niet meerdere opdrachtgevers ga krijgen is omdat ik bezig ben met de baas van mijn vorige stagebedrijf een zusterbedrijf op te zetten. Dit is tevens ook deels mijn afstudeerproject voor de school waar ik nog op zit. Het gaat om een studio (muziekopnames en mixen). Hier ben ik wel even zoet mee waardoor mijn beschikbaarheid voor andere opdrachtgevers minder word.

Met zijn huidige studio heeft hij zo nu en dan een invaller nodig en daarvoor wil hij mij graag inhuren als freelancer.

Ik zou dit even navragen bij de Belastingdienst. Ik weet dat je een bepaald bedrag mag 'bijverdienen'. Maar hoe dat precies zit weet ik ook niet. Heb je verder wel een bijbaan nog. Of is dit je bijbaan?
Kun je niet op 0-urenbasis werken?