Prijs concurrent

Abonneer

Mijn concurrent is ongeveer 15% goedkoper. We verkopen ongeveer hetzelfde product. Ik merk dat m’n verkopen teruglopen. Wat moet ik doen? Moet ik meezakken in de prijs? Of onder zijn prijs zitten? Elke klant die hij heeft heb ik niet.

Tips zijn welkom!

Nooit meezakken in de prijs. Dan is het einde zoek.

Kijk of er financiële ruimte is de prijs gelijk te laten zijn aan die van de concurrent. Misschien moet je daarvoor nog eens kritisch kijken naar de kostenkant. Biedt een goede service (snel leveren, niet goed geld terug e.d.). Mogelijk is er nog een andere doelgroep voor het product te benaderen!?
Het bieden van voordeeltjes doet het ook altijd. Bijv. bij afname van zoveel stuks 1 gratis etc.

Hoe goed ken je de concurrent? Wat heeft hij wel, wat is zijn voordeel, behalve de prijs? Heb jij iets wat hij niet heeft. Kun je met extra service, betere kwaliteit laten zien dat je die 15% duurdere prijs waard bent.
En kun je wat zakken met de prijs, een actie doen of op een andere aan meer (nieuwe) klanten komen?

Misschien moet je je meer specialiseren. Meer een nichemarkt. Stel je verkoopt kozijnen, word kunststof kozijnen verkoper, of nog beter duurzame kunststof kozijnen verkopen.
natuurlijk moet je je wel oriënteren, marktonderzoek doen en kijken of dit zin heeft...

Meer adverteren, meer nieuwe klanten regelen. Ook in andere gebieden, bijvoorbeeld online?