Ondernemen zonder privé adres mogelijk?

Abonneer

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag voor één van mijn klanten en ik kom er zelf niet achter. Ze heeft een bedrijf (al jaren) en wil binnenkort tijdelijk (2 jaar) door Europa reizen. Haar diensten verlopen allemaal online en dus is het voor haar bedrijf en omzet geen probleem.
Nu komt het probleem: De KvK zegt en blijft volhouden dat haar bedrijf dan zal worden uitgeschreven uit het register omdat ze geen vast privé adres kan doorgeven met bewijs (koopakte of huurcontract). Haar bedrijf blijft in NL gevestigd en ze wil ook BTW blijven afdragen. Als KvK haar uitschrijft heeft dat natuurlijk consequenties voor haar bedrijf waar ze niet mee wil stoppen.
Ik kom niet verder bij KvK maar kan me niet voorstellen dat iemand die succesvol onderneemt, BTW wil blijven afdragen en IB wil blijven betalen op deze manier door KvK gedwongen wordt te stoppen met ondernemen.

Als vestigingsadres/zaakadres zou u eventueel een adres van een familielid kunnen gebruiken. Deze moet dan wel hiervoor schriftelijk toestemming geven in een getekende brief en daarbij een kopie van het legitimatiebewijs meegeven.
Als het gaat om het privé-adres van de ondernemer dan kan bij het GBA (gemeente) onder voorwaarden een briefadres worden geregistreerd, wat door de KvK als woonadres van de eigenaar van het bedrijf wordt geaccepteerd.
Kortom: met de KvK valt best zaken te doen!

Dank voor je reactie Otto van Peer.
Het eerste deel is inderdaad zo te regelen. Het deel van briefadres bij GBA zal ik doorgeven als optie. Ik vraag me tegelijkertijd wel af of dit mogelijk is als ze straks niet meer in NL is ingeschreven als privépersoon. Maar dat valt uit te zoeken en na te vragen. Dank nogmaals voor dit antwoord!

Gesuino,

Beetje late reactie maar wie weet heeft iemand anders er nog wel wat aan.

Er zijn low-budget Business centers, (briefadressen) waar je tegen een gering bedrag vaak ong €30 per maand op abb basis je bedrijf kunt laten vestigen voor de kvk. Daar kan de post heen komen, daar kunnen ze voor je verzorgen om het door te sturen naar een gewenst adres of na goedkeuring open gemaakt en ingescand per email toe te sturen.

Succes!

Gr Esther

ottovanpeer schreef:
[...]
Als het gaat om het privé-adres van de ondernemer dan kan bij het GBA (gemeente) onder voorwaarden een briefadres worden geregistreerd, wat door de KvK als woonadres van de eigenaar van het bedrijf wordt geaccepteerd.
Kortom: met de KvK valt best zaken te doen!

Ik heb dit nagevraagd bij de KVK, maar daar zeggen ze dat dit niet mogelijk is, wellicht een nieuwe regel?

Ik weet dat er diensten zijn die KVK inschrijfadressen aanbieden voor een paar tientjes per maand, maar het zijn toch weer een paar tientjes extra.

Hoe lossen jullie dit tegenwoordig op?

Mijn situatie is dat ik 6 maanden per jaar in het buitenland ga werken en voor die periode mijn huur opzeg. Ik ben freelancer en heb dus mijn woonadres als inschrijfadres bij de kvk.

Beste Martini,

Het handigste is om je bedrijf te vestigen op een adres van een vriend of familielid. Dat moet met toestemming (zie eerdere reactie), maar deze persoon hoeft formeel helemaal niets te maken te hebben met je bedrijf. Wel iemand die je zelf vertrouwt natuurlijk, want bedrijfspost en zo blijft op dit adres komen.
Een optie is ook om je boekhouder (als je die hebt) te vragen, of een bedrijf betalen om hun adres te mogen gebruiken. Dat laatste zou voor mezelf echt de laatste optie zijn.
Ik ga er even vanuit dat je elke keer als je weer in NL terug komt ergens anders gaat wonen? Anders zou je je adres kunnen handhaven in overleg met tijdelijke huurders (heb ik zelf zo gedaan).

Gesuino schreef:
[...]
e maken te hebben met je bedrijf. Wel iemand die je zelf vertrouwt natuurlijk, want bedrijfspost en zo blijft op dit adres komen.

Thanks, en dat accepteert de KVK wel? Ook als dit adres gebruikt wordt als briefadres voor de GBA/BRP?

Gesuino schreef:
Ik ga er even vanuit dat je elke keer als je weer in NL terug komt ergens anders gaat wonen?

Ja dat klopt.