Juridische zaken regelen

Abonneer

Hoe hebben jullie juridische zaken geregeld. Wat als een klant niet betaald, wat nou als deze ontevreden is en maar de helft wil betalen? Hoe gaan jullie hiermee om?

Tja dit zijn zeker lastige dingen. Ben je bang voor deze zaken? Heb je een branche waar dit vaker voorkomt?
Het feit dat je ondernemer wordt, betekent dat je risico's neemt. Een van die risico's is dat een klant misschien niet betaalt, niet alles betaalt of veel te laat betaalt. Hier zijn dingen tegen te doen.
Wat elke goede ondernemer als tip zou geven: zorg voor goede algemene voorwaarden. Dat is de eerste stap om bepaalde juridische zaken te regelen en het risico te verkleinen. Daarnaast: goede afspraken maken met klanten. In je offerte waarop de klant akkoord gaat duidelijk verwijzen naar je algemene voorwaarden. Altijd met een schriftelijk akkoord werken. Ook een akkoord op de mail geldt als schriftelijk.
Een ontevreden klant kan altijd. Ook dat hoort bij ondernemen. Het vergt ervaring en vertrouwen in je eigen werk hoe je daarmee omgaat. De eerste keer is het lastig om kritiek of klachten te ontvangen. Zoek op internet maar eens, er zijn zat tips te vinden hoe hiermee om te gaan. Ook hiervoor geldt: zorg dat voordat je begint dat het duidelijk is wat je moet doen. Wanneer is het werk af? Wanneer is het werk goed?

Goede punten van johndoe. Denk daarnaast aan aansprakelijkheidsverzekeringen (zeker als je risicovolle branche hebt) en eventueel rechtsbijstand. Lees je goed in hierover en vraag advies aan collega's of een adviseur die je kent.

Ik ben lid van FNV ZZP, de belangenbehartiger van ZZP-ers Voor ongeveer 18 euro per maand krijg je dan juridische bijstand, bijv. in het geval van wanbetalers.

vms

Heb je collegas die in dezelfde branche zitten, die je hier iets over kunnen zeggen? Ben je nog aan het opstarten met je bedrijf? Want dan is het altijd wel slim om ondernemers die al bezig zijn te vragen. Kan nooit geen kwaad toch

vmsjuristen schreef:
Ik ben lid van FNV ZZP, de belangenbehartiger van ZZP-ers Voor ongeveer 18 euro per maand krijg je dan juridische bijstand, bijv. in het geval van wanbetalers.

Bedankt, ik ga het checken