Opstellen factuur

Abonneer

Goedemiddag!
Ik heb een vraag over het opstellen van een factuur. Ik heb een voorbeeldfactuur overgenomen van internet. Nu krijg ik wel ooit vragen over de factuur. Met name waar kosten vandaan komen. Ik ga er van uit dat dit aan mijn factuur ligt. Ik vraag me af hoe ver jullie specificeren. Uiteraard vermeld ik het aantal uren dat ik gewerkt en het uurtarief. Blijkbaar is dit niet genoeg. Leggen jullie voor elk gewerkt uur verantwoording af? Hoe ziet zo’n factuur er dan uit?

Beste JHezof,

Je zou desgewenst er een bijlage bij kunnen doen waarop een specificatie van de activiteiten staat.
Ik lees tussen de regels door dat men een soort verantwoording vraagt van het aantal geschreven uren. Dit is te voorkomen door vooraf een goede inschatting te maken en te geven van de benodigde tijd om de opdracht te klaren.

Ik werk vaak veel uur aan een project en ik leg niet over elk uur gespecificeerde verantwoording af. Dat doe ik wel in de offerte. Ik maak vooraf ook duidelijk aan een klant waarom ik een bepaald uurtarief hanteer en hoeveel uur ik nodig heb voor een klus. Natuurlijk kan ik er in een eerste indicatie met een klein percentage naast zitten. Als ik merk dat ik over die indicatie heenga, neem ik al voor het versturen van de factuur contact op om uit te leggen aan de klant, waarom ik meer uur nodig heb dan vooraf geschat. In het proces houd ik dus contact met de klant, zodat uren op de factuur nooit als verrassing komen. Daardoor krijg ik eigenlijk ook nooit vragen over factuur.

Een goede offerte neemt onduidelijkheid weg. Ik neem aan dat je uurtarief van tevoren besproken is. Ook kun je van tevoren aangeven hoeveel uur je kwijt bent met een klus en wat je doet als je meer tijd kwijt bent. Zet dit vervolgens duidelijk in je factuur. Niet elk gewerkt uur verantwoordelijkheid afleggen dus, maar wel duidelijk stellen in de offerte en de factuur waar je uren vandaan komen.

Bedankt voor jullie reacties.
Maar het is me helaas nog onduidelijk. Specificeren jullie in een offerte al precies wat je per uur gaat doen? Dat weet je toch nog niet? Dat is toch een grove schatting?

nee geen grove schatting maken in een offerte. dan kom je klant voor verassing te staan.

Je kunt van tevoren toch een prima inschatting maken hoeveel uur je kwijt bent aan een bepaalde klus? Of zit je juist vaak (veel) uur er overeen? En hoe komt dat dan? Heb je te weinig uren ingeschat, of doe je er te veel uur over uiteindelijk?

Je zou ook eens hier kunnen kijken. Je kan er gratis een factuur maken en alle er staat aangegeven welke gegevens je op de factuur moet zetten. http://lbgib.nl/online-factuur-maken

ik ben nog een pagina tegengekomen waar je een voorbeeld kunt vinden voor het opstellen van een juiste factuur: boekhoudprogramma-vergelijken.com/facturatie/factuur-maken/.

Een factuur maken doe je bij voorkeur digitaal, het is niet meer nodig om daar handmatig mee aan de slag te gaan. En ook niet in Excel of in een offline programma, alleen beschikbaar op jouw computer.

In plaats daarvan kies je voor digitale facturen, die je gewoon vanuit de cloud kunt maken. Dankzij de diverse factuurprogramma'sdie daarvoor beschikbaar zijn. Om online te factureren, zowel vanaf je eigen computer als vanaf andere apparaten die je online kunt gebruiken.

Dat betekent dat je facturen kunt maken op een desktop of andere vaste computer, net als op een laptop op locatie en op een tablet. En in een aantal gevallen zelfs op een smartphone, door daarvoor gebruik te maken van de bijbehorende app. Facturen maken op die manier is een stuk gemakkelijker, zelfs als je op dat moment onderweg bent. Je hoeft daarvoor niet meer op kantoor aanwezig te zijn, waardoor je kiest voor veel meer flexibiliteit.

Hi JHezof,

Wat doe je precies? Vooraf een nette offerte is natuurlijk wel goed, maar lang niet altijd mogelijk.

Als het gaat om langdurige projecten, zoals veel programmeurs, tekstschrijvers of andere projectmedewerkers mee te maken hebben dan zou ik dit niet altijd via de offerte of factuur regelen maar gewoon in de meegestuurde e-mail even een opsomming maken.

Hiervoor heb je geen facturatiesoftware, maar eerder software voor je projectadministratie nodig. Basecamp.com is hier bijvoorbeeld heel geschikt voor. Als het vrij duidelijke klussen zijn kun je het ook gewoon handmatig even los in de e-mail erbij schrijven. Zo houd je de factuur overzichtelijk en beperkt en weet de klant toch wat er gebeurd is?