Fiscale vragen als starter

Abonneer

Hallo allen,

Ik wil half aug starten met mijn eigen training en coachingspraktijk en op onderstaande vragen heb ik nog geen duidelijk antwoord. Kan iemand me verder helpen aub?

1. Het voorbije jaar heb ik al veel tijd gestopt in de voorbereiding : opleidingen volgen, ondernemersplan, workshop voor starters etc...
Vanaf wanneer tellen de uren mee voor de 1225 urenregistratie voor startersaftrek? Vanaf 15 aug 2016 inschrijving KvK of ook wat ik er tot nu toe al voor gedaan heb?

2. Omdat ik aanvankelijk veel tijd moet stoppen in acquisitie en netwerken zal ik best veel uren maken en nog niet zoveel factureren. Iemand ervaring met de verhouding die voor de belastingdienst acceptabel is?

3. Ik wil mijn belastingaangifte per kwartaal en jaarrekening uitbesteden. Ik heb nu een tarief gehoord van 4x 150 euro plus 600 euro voor de jaarrekening. Hoeveel betalen jullie hier gemiddeld voor?

Alvast dank voor de reactie.

Hoi Karina:

hierbij de antwoorden op je vragen:

1. Alle uren, dus ook je voorbereiding, mag je meenemen in je 1225 uur. Dus ook je opleiding, ondernemersplan, workshops. Maar ook als je overlegt met je partner, familie of ondernemers die je kent. Hoe klein het ook is, het telt mee voor je uren. Ook de tijd dat je onderweg bent naar bijvoorbeeld een workshop telt mee!

2. Zeker het eerste jaar (jaren!) zal de Belastingdienst niet kijken naar hoeveel winst je maakt. Het is heel logisch dat je de eerste tijd veel meer tijd en geld investeert in je bedrijf dan dat je eruit haalt. Hier hoef je je geen zorgen over te maken.

3. Ik doe dat zelf, ik weet dus niet wat normaal is. 1100 euro per jaar dus, toch? Ik vind het wat duur, maar nogmaals ik weet niet wat andere hieraan uitgeven.

Besteed je je btw-aangifte en jaarrekening uit aan een boekhouder, accountant of administrateur/administratiekantoor?
Is dit bedrag inclusief IB-aangifte?
En die jaarrekening, wat doen ze daar precies mee?

Gemiddeld is een boekhouder tussen de 40-70 euro per uur, maar ik zie op internet ook pakketten voor 80 euro per maand. Dat is dan inclusief boekhouding, alle btw-aangiftes én IB-aangifte.

Dank je wel voor jullie reactie, ben al een stukje wijzer. Als jullie nog indicatie tarieven voor boekhouders hebben, deze zijn welkom. In de prijs die ik kreeg zit geen IB aangifte.

Wordt er bij die prijs ook je boekhouding gedaan? of lever jij een complete boekhouding aan en hoeven zij alleen de btw-aangifte te doen? Want dat kun je dan heel goed zelf.
Als ze voor dat bedrag je hele boekhouding bijwerken én dan btw-aangifte doen is het niet verkeerd denk ik. Maar zo lees ik het niet bij jou.
Ken je niet toevallig wat collega-ondernemers (zzp'ers, mag ook de schilder uit het dorp zijn of zoiets) die met een boekhouder werken? Vraag 's rond wat andere moeten betalen.

Ik weet niet of je een boekhouder in de buurt zoekt. Via deze accountantslijst vind je boekhouder in jouw regio. Kun je daar offertes opvragen.

Dank je voor alle tips. Die modules voor e boekhouden lijken me heel interessant, overweeg om enkel nog controle en aangifte uit te besteden.

Karina schreef:
Dank je voor alle tips. Die modules voor e boekhouden lijken me heel interessant, overweeg om enkel nog controle en aangifte uit te besteden.

Dat is geen verkeerde gedachte. Ik weet niet hoeveel inkomsten en uitgaves je hebt (hoeveel facturen je dus krijgt of verstuurd). Want zeker in het begin is de btw-aangifte nog niet zo moeilijk. Ik dacht dat bij eboekhouden dat ook automatisch gaat.