Vragen over btw en aftrekposten

Abonneer

Ik heb een aantal vragen over btw.
Ik werk nu een half jaar voor mezelf.
Ik ben alleen mijn btw vergeten af te trekken van mijn telefoon abonnement.. Ik weet dat je deze later niet meer mag opvoeren, maar mag je dan wel de hele factuur opvoeren?

Cq 24,20 abonnement, dat is dus 20 euro excl btw.
Mag ik dus de 24,20 rekenen aan het eind van het jaar of mag ik dan alleen de 20 euro rekenen van het abonnement?

Een aanvullende vraag, indien er geen btw op de factuur staat wat is dan de situatie?

Laatste vraag, ik werk deels thuis.
Mag ik nu wel of niet mijn internetabonnement deels aftrekken (25-50%)?

Hoe bedoel je precies de hele factuur opvoeren? In je boekhouding? Je moet alle zakelijke kosten in je boekhouding. Dit is in principe exclusief btw, omdat je die btw verrekent bij de btwaangifte.

Je kunt de btw aanpassen via een suppletie (dit is een correctieformulier voor btw). Je mag dus achteraf je btw nog opvoeren. Zie ook deze pagina van de Belastingdienst

Btw mag je zelf aftrekken, ook al staat deze niet op de factuur. Je kunt dit dan gewoon zelf uitrekenen.

Internetkosten mag je deels aftrekken. Als je 50% zakelijk gebruikt mag je dus 50% van de btw opgeven bij btw-aangifte en 50% van de internet kosten (exclusief btw) opvoeren bij je inkomstenbelasting.

Hopelijk is het duidelijk voor je, veel succes!