Aantal opdrachtgevers beginnend zzp'er

Abonneer

Ha allemaal,

In april heb ik mij ingeschreven bij de KvK als freelance journalist. Ik werk 3 dagen per week voor één opdrachtgever en ben al maanden hard op zoek naar andere klussen. Dat wil nog niet echt lukken helaas. Nu begreep ik van een aantal collega's dat de Belastingdienst het de eerste twee jaar na oprichting (dus voor beginnende zzp'er) niet erg vindt als zij geen drie opdrachtgevers hebben. Zelf heb ik er natuurlijk liever meer, maar nu het einde van het jaar dichterbij komt maak ik me steeds meer zorgen dat het niet gaat lukken en de Belastingdienst mijn werkzaamheden voor die ene opdrachtgever als verkapte loondienst ziet. Van bellen met de KvK werd ik niet veel wijzer en wilde de vraag eerst hier stellen voordat ik ga bellen met Belanstingdienst, omdat iemand hier er misschien ervaring mee heeft. Bedankt alvast!

Dat verkapte dienstverband komt niet alleen uit het feit dat je maar 1 opdrachtgever hebt. De belastingdienst controleert op 3 punten:
Is er sprake van een gezagsverhouding?
Is jouw opdrachtgever verplicht jou te betalen?
Ben jij verplicht om voor je opdrachtgever te werken (of mag je jouw werk ook in principe door iemand anders laten doen)?

Als je op deze vragen NEE kan beantwoorden is er GEEN verkapt dienstverband en zit je dus goed. Zolang je actief blijft zoeken naar meerdere klussen.

Je kunt voor de zekerheid een modelovereenkomst gebruiken (misschien dat jouw opdrachtgever dat zelf ook liever wil). Daarnaast hoef je je tot 1 mei 2017 niet druk te maken over boetes enzo. Maar ik snap dat je zo snel mogelijk duidelijkheid wil...

Je bent april van dit jaar ingeschreven? Dan zit je dus nog in je eerste jaar? Dan zou ik me niet druk maken over hoeveel opdrachtgevers. Je bent nog in de opstartfase. Als je kunt laten zien dat je actief op zoek bent naar nieuwe klanten (door middel van je agenda, of een urenregistratie in Excel) komt het wel goed met de Belastingdienst.

succes!