HELP: Facturen sturen met BTW?

Abonneer

Hallo,

Ik ben sinds dit jaar naast mijn full-time job, aan het bijverdienen met het maken van videoproducties. Omdat ik al mijn opdrachten verwerf via 1 PR-bureau, ziet de belastingdienst dat (waarschijnlijk) als een verkapt dienstverband. Terwijl ik wel voor allemaal verschillende merken werk en volledig zelf bepaal wat ik vraag, hoe ik het aanpak etc.

Nu ben ik gewoon begonnen en was ik ervan uit gegaan dat ik wel als ondernemer gezien zou worden, nu weet ik dat niet meer zo zeker. Het probleem is dat ik inmiddels wel drie keer een factuur heb verstuur incl. BTW... en als ik het goed begrepen heb, mag ik dat helemaal niet doen (mits ik niet wordt gezien als ondernemer). Het enige wat ik dan zou moeten doen is bij mijn inkomstenbelasting aan het eind van het jaar, mijn extra inkomen aangeven onder 'inkomsten uit overige werkzaamheden'.

Nu de vraag: Wat kan ik het beste doen met de facturen die ik heb verstuurd incl. BTW? Kan ik dit simpelweg terugstorten?
Bonusvraag: Hoe kan ik zonder een dure consult aan te haken checken of ik in dit geval wel of geen ondernemer ben volgens de belasting?

Dat pr-bureau, betaalt dat jou ook? Of stuur je je rekening naar verschillende merken? Want als zij jou alleen betalen, maakt het dus niet uit dat je voor verschillende merken werkt. Jij werkt dan namelijk maar voor 1 bedrijf.
Als je sinds dit jaar werkt, is het nog geen groot probleem. Zorg wel dat je voor meerdere bedrijven gaat werken, maar dit is denk ik ook wet je zelf wil, toch?

Ben je ingeschreven bij de kvk? Of stuur je zomaar facturen? Heb je een BTWnummer? Want dan ben je sowieso eigenlijk geen ondernemer. Je kunt inderdaad als je af en toe een klusje hebt zonder BTWnummer factureren. Maar om ondernemer te zijn zul je je bij de kvk moeten inschrijven. Dan krijg je een BTWnummer en kun je gewoon met BTW factureren.

Ik zou de belastingdienst zelf bellen met je vraag. En als je nog geen inschrijving bij de kvk hebt, zou ik dat ook even gaan regelen. Succes!

Als je facturen hebt gestuurd zonder btw-nummer kan het bedrijf dat jouw betaald heeft de btw niet terugvragen. Jij hoeft in principe niets te doen. Het is stom van hen dat zij jou dan betaald hebben. Dus de vraag is: heb jij een btw-nummer op de factuur staan?
En inderdaad: ben je ingeschreven bij de KVK?

Ik weet niet of het helemaal duidelijk was wat ik schreef: Je hoeft niet ingeschreven te zijn om inclusief btw te factureren, maar je moet wel een btw-nummer hebben op de factuur. Maar dit moet het pr-bureau dat jou betaald ook weten eigenlijk.