Uurloon van 7 euro, mag dat?

Abonneer

Hallo,

Ik ben sinds kort zzp-er, ben vanuit het vrijwilligerswerk gevraagd om het werk zakelijk te gaan factureren.
De werkzaamheden bestaan uit het co├Ârdineren c.q. beheer van de instelling, telefoon beantwoorden (is doorgeschakeld naar een gsm), agendabeheer, gastvrouw/bediening. Dit alles op flexibele tijden. (er zit geen enkele structuur in) ik schat zo'n maximaal 10 uur per week.
Als vrijwilliger was de vergoeding 7 euro. Nu wordt er verwacht dat dit tarief blijft staan wanneer ik het als zzp-er ga doen. Ik vraag mij duidelijk af of dit wettelijk eigenlijk wel mag? Is er geen sprake van minimaal loon?
En ja ik weet dat ik zelf mijn uur tarief kan en mag bepalen. Voordat ik mijzelf ga afvragen of ik het wel eens ben met de aangeboden 7 euro, wil ik graag weten of het ├╝berhaupt wel mag/kan.

Ik ben erg benieuwd naar de reacties.

Goedemorgen,

Als ZZP-er met een overeenkomst van opdracht val je niet onder het wettelijk minimumloon. Dit kan alleen als je werkzaam bent via een arbeidsovereenkomst.

Het antwoord op je vraag is dus: ja, het mag.

vms

Voor 7 euro per uur zou ik nooit ZZP-er worden.
Vergeet niet dat je een boekhouding moet bijhouden en aan het eind van het jaar aangifte moet doen. En daar zitten flink kosten aan, tenzij je zelf de kennis hebt het te doen. Ze schuiven nu de hele boel via die constructie op jouw bordje, niet doen dus !

daarom werken veel bedrijven ook met ZZP-ers; geen last van de eisen die een arbeidsovereenkomst met zich mee brengt, zoals een wettelijk minimumloon.

Je kunt je wel afvragen of de zzp-overeenkomst toch niet voldoet aan de vereisten die een dienstbetrekking stelt: loon, zelf de arbeid verrichten en een gezagsverhouding

vms

vmsjuristen en Berenhout, mag ik jullie hartelijk danken voor de reacties!?!
Ik heb er van afgezien.
Zoals berenhout ook al schreef; de kosten en de hoeveelheid werk en tijd die ik er aan moest spenderen wogen niet op tegen het uurloon van 7 euro!
Ook zoals vmsjuristen aanhaalt heb ik mijn bedenkingen bij de constructie, deze lijkt te veel op een dienstverband, waar ik mijn vingers niet aan wil branden (en zeker niet voor 7 euro per uur.)

Nogmaals mijn hartelijke dank voor het delen van jullie expertise!