Lastigste dingen als ZZP-er

Abonneer

Zelf ben ik inmiddels al meer dan 5 jaar actief als ZZP-er, ik ben actief in de IT / automatisering en richt mij net als veel andere (uiteraard langer niet alle ZZP-ers) uitsluitend op B2B, met een kleine kanttekening dat ik eigenlijk vooral voor het MKB actief ben.

Hoe vaker ik met andere ZZP-ers spreek merk ik dat er regelmatig dezelfde dingen naar boven komen waar wij tegenaan lopen. Ik ben heel benieuwd of jullie ook zulke dingen hebben en wellicht dat er iemand is die een gouden tip voor ons heeft.

Als ik mijzelf pak merk ik dat ik het nog steeds moeilijk vind om met nieuwe (potentiele) klanten in contact te komen. Door de jaren heen heb ik wel een profiel kunnen opbouwen van bedrijven waarvoor ik interessant zou kunnen zijn maar toch blijft het voor mij elke keer weer een uitdaging om achter de namen van bedrijven te komen die naar mijn diensten op zoek zijn zodat ik deze vervolgens kan benaderen.

Ik ben bang dat ik de gouden tip niet heb. Maar hard werken, veel zoeken en veel bedrijven benaderen. Acquisitie is nu eenmaal heel moeilijk.
Ik heb gemerkt dat veel bedrijven best bereid zijn om even met je te babbelen. Het probleem is dat jij niet van tevoren kan weten of er 'handel' uit gaat komen. Je bent dus heel vaak voor niks aan het netwerken/bellen/mailen en benaderen. Maar het is noodzakelijk kwaad helaas.
Zijn er misschien netwerkbijeenkomsten of beurzen waar jouw potentiële klanten heengaan?

Ken je andere ondernemers uit de branche? Hoe komen zij aan nieuwe klanten?
Vaak werd het ouderwetse via-via en mond-tot-mond het beste. Maar dat betekent niet dat je andere marketingmiddelen moet negeren. Zet je dus breed in: social media, verdiep je in SEO én SEA - zeker als je in de IT werkt. Laat je visitekaartjes achter. Heb je iemands interessants gesproken? Bel hem/haar na een tijde terug, ga langs bij bedrijven etc.

Hey Flo (en anderen), ik las een mega interessant artikel over een eigen bedrijf starten met 50 tips!

Lijkt me dat je daar nog wel mee vooruit kunt komen. :)

Succes in ieder geval!