Inkomstenbelasting welke schijf?

Abonneer

Wellicht stel ik een heel domme vraag, maar ik vroeg me dit af:

Ik ben als werknemer in loondienst voor 36 uur, daarnaast verdien ik wat bij middels mijn webshop. Mijn werkgever verwerkt loonheffingskorting. Bij mijn webshop moet ik als ZZP'er zelf mijn boekhouding doen, hoe weet ik over welke schijf ik inkomstenbelasting moet betalen. Ik weet niet of mijn verdiensten uit mijn webshop gezien worden als mijn eerste €19.000 euro en dus belast worden conform schijf 1 met 36,5 % of gezien worden als verdiensten na mijn loonkosten van mijn vaste baan (zeg even €50.000) en dus moeten worden belast conform schijf 3 met 42 %?

Nu zult u zeggen wat maakt dit uit? onderaan de streep maakt dit niets uit inderdaad, maar ik moet mijn inkomstenbelasting voor mijn webshop wel zelf opgeven dus wil ik geen fout maken door mijn 'winst met 36,5% te belasten ipv 42 % en zo 'fraude' te plegen.

Kortom belast ik mijn extra inkomsten alsof ik hen bovenop mijn loon ontvang of belast ik ze alsof ik ze eerst ontvang en daarna mijn loon hierbij op tel?

Ik zou deze vraag even voorleggen aan de Belastingdienst.
Misschien heb je iets aan deze link

of bel ze even.

Koelau12 schreef:
Ik zou deze vraag even voorleggen aan de Belastingdienst.
Misschien heb je iets aan deze link

of bel ze even.

Beste Koelau,

Dank voor je antwoord ik heb ze reeds gebeld over dit onderwerp en was echt verbaasd (met stomheid geslagen eigenlijk) ik had een aantal vragen over mijn persoonlijke situatie waaronder bovengenoemde en ik kreeg alleen als antwoord: 'Hier kunnen wij geen uitspraak over doen meneer' Waarom ik stel dat ik gewoon een simpele vraag heb en het graag goed wil doen 'meneer ik kan u hier niet bij helpen' waarop ik natuurlijk gevraagd heb wie mij dan wel kan helpen. 'op de site van de belastingdienst vindt u de regels zoals deze zijn'

Lekker dat ze je zo goed proberen te helpen. "Leuker kunnen we het niet maken..."

Volgens mij is het als volgt:
Bij je inkomstenbelasting voer je je winst (dus zakelijke inkomsten-kosten) op bij inkomsten uit overige werkzaamheden. Je totale inkomen wordt belast, dus je loon+webshop. Het maakt dus niet uit of je als eerste je webshop pakt en daarna je loon, of andersom.
Je totale winst (of loon zoals je wilt) wordt belast.
Verdien je 20.000 aan loon en 25.000 aan je webshop = het samen 45.000. Dat wordt in schrijf 1, 2 en 3 ondergebracht en dat is je belasting. Maakt volgens mij niet uit welk deel loon en welk deel webshop is.