Verkeerd var ingevuld! Wat nu??

Abonneer

Ik heb in oktober een var aangevraagd omdat ik zzper werd in tv film. Nu heb ik dit heel gehaast gedaan zonder goed te lezen. Het blijkt nu dat ik hem helemaal verkeerd heb ingevuld. Er staat geen winst uit onderneming maar loon uit dienstverband. Ik ben inmiddels al een jaar aan het werk als freelancer en betaal altijd zelf de belasting. Daarnaast wil dit nog steeds doen maar mijn volgende klus vraagt nu om mijn var. Wat moet ik doen?? Kan de var nog aangepast worden? Ik lees dat er boetes op staan. Wellicht heeft iemand hetzelfde probleem. Kan iemand mij afvies geven?

Je kunt een modelovereenkomst met je opdrachtgever. Je hebt dus geen VAR meer nodig.
De ministier Wiebes heeft aangegeven dat er nog geen boetes worden gegeven op dit moment, dus daar zou ik me nog geen zorgen over maken.

Beste Maria,

De boetes zijn voor bedrijven en zzp'ers die fraude plegen. Bedrijven die zzp'ers inhuren die dat eigenlijk niet zijn (de schijnzelfstandigen) kunnen vanaf volgend jaar mei (als het allemaal doorgaat) naheffingen verwachten.
Heb jij meerdere opdrachtgevers en ondernemersrisico? Dan hoef jij je nergens zorgen over te maken.
Dat jouw opdrachtgever een VAR wilt zien, betekent dat deze nog niet overgestapt is op de nieuwe regels. Deze zijn 1 mei van dit jaar ingegaan. De VAR is verdwenen en daarvoor in de plaats zijn modelovereenkomsten.
Als je met je opdrachtgever een modelovereenkomst tekent en je hieraan houdt hoeven jij en je opdrachtgever zich geen zorgen te maken over boetes.

De modelovereenkomsten die je misschien nodig hebt vind je hier