Aangifte. Binnen EU + Buiten EU + Binnen NL

Abonneer

Hallo allemaal,

Ik zit met de volgende situatie met mijn onderneming:
- Inkoop vanuit landen BUITEN de EU (kleding)
- Inkoop vanuit landen BINNEN de EU (kleding)
- Inkoop binnen NL (verzend dozen, verzendkosten en andere kleine aankopen)

- Verkoop alleen binnen NL (kleding)

Nu moet ik over alle producten die ik VERKOOP binnen Nederlands 21% BTW betalen.
Over de inkoop binnen NL kan ik de BTW verrekenen. Alleen weegt dit nooit tegen elkaar op met de verkoop binnen NL.

Mijn grootste inkoop en dus buiten buiten de EU en buiten NL maar binnen de EU.

Er is wat informatie te vinden over hoe je dit kan invullen op je aangifte en hoe je dit kan berekenen. Tóch kom ik er niet helemaal uit.
Stel:
- Inkoop buiten EU = €700
- Inkoop buiten NL, binnen EU = 1250
- Inkoop binnen NL = €350 (BTW = €73,50)

- Verkoop binnen NL = 2100 (BTW = €441)

Bij de aangifte vul ik bij de inkoop binnen NL onder 'Omzetbelasting' dus €73,50 in, en bij de verkoop €441,00.

Mijn vraag is nu wat vul ik in onder 'Omzetbelasting' bij inkoop buiten EU en buiten NL, binnen EU in? Welk % moet ik hier berekenen?

Overigens ben ik op de hoogte van de KOR. Maar ik wil voorkomen dat ik mijn aangiften verkeerd invul.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en eventueel tips hebben!

Bedankt.

Inkoop binnen EU, die kun je niet aangeven, want deze is 0. Je betaald 1250 euro en de btw is 0%.
De btw van inkoop van buiten de EU hoeft je hier niet te melden, want je moet btw-aangifte doen in dat land.
zie deze pagina van de belastingdienst.

succes

Beste Bastiaan,

Toch moet ik dit invullen bij mijn aangiften? Onder 4a en 4b moet ik het totale bedrag invullen wat k uitgeef in het buitenland, en buiten de EU. Bij beide kan ik dan onder de 'omzetbelasting' 0 invullen?

heb je ook al op deze pagina's van de Belastingdienst gekeken?

Rekenhulp Belastingdienst

Importeren uit niet-EU-land

Ik importeer nooit uit het buitenland dus het is mij volkomen vreemd.
Kun je de Belastingdienst niet bellen? Dit lijken mij voor hen redelijk normale vragen.