Eenmanszaak - zzp'er

Abonneer

Hallo allemaal,
Ik ben meer bekend met boekhouden voor een bv, maar ik heb nu een eenmanszaak. Ik werk met een boekhoudprogramma om alles netjes bij te houden. Voor mijn eenmanszaakje heb ik wel een aparte bankrekening, maar omdat mijn omzet mijn salaris is, betaal ik daar ook de huur van mijn huis van, de internetrekening, energierekening. Hoe registreer ik dat in de boekhouding? Ik weet voor een BV zet je de prive uitgaven op een rekening courant, maar zakelijk is nu prive en andersom, dus begrijp de boekhouding nu niet haha. Want ook al betaal ik de huur niet van de aparte bankrekening, dan nog moet ik geld over maken naar een andere prive rekening om op die manier de huur te kunnen betalen.
Heb nu dus alles op r/c geboekt, maar die wordt straks enorm groot natuurlijk haha, hoe boek ik dat weg? Of moet ik die bankrekening gewoon niet opnemen in de boekhouding?
Hoop dat iemand me begrijpt, dank alvast!
Groetjes Janet

Hoi Janet,

Het aller makkelijkst is om privé en zakelijk gescheiden te houden. Dus een privé bankrekening voor privé zaken en een zakelijke bankrekening voor de zaak.
Je kan jezelf periodiek "salaris" uitkeren welke je kan gebruiken om je privé-uitgaven te bekostigen.

Boekhoudkundig gebruik je bij een eenmanszaak kapitaalrekeningen om de privémutaties te boeken (soort van rekening-courant). Eind van elk boekjaar saldeer je deze kapitaalrekeningen samen met je winst (of verlies). Het totaal van de rekeningen betreft dan je vermogen in het bedrijf.

Groeten,

JOMI Finance