Wel of geen BTW 'proef' project

Abonneer

Hi iedereen,

Per 1 november jl. sta ik ingeschreven bij de KvK als zzp-er. Voordat ik mij inschreef heb ik een 'proef' project gedaan om op gang te komen. Dit project is nu, 5 november, afgerond en er is afgesproken de symbolische vergoeding zonder btw te doen omdat ik destijds nog niet stond ingeschreven. Nu wil ik een factuur sturen maar weet niet hoe ik dit het beste aan kan pakken, zonder al te veel gedoe en verassingen achteraf. Was ik al belastingplichtig? Zet ik op de factuur 21% (en betaal ik deze dan zelf), 0% of geen btw? Ik wil het geld wel graag kunnen gebruiken voor m'n bedrijf. Iemand idee├źn?

Alvast bedankt!

Hallo,

Laat ik ten eerste zeggen dat je als ondernemer eigenlijk altijd een tarief/vergoeding exclusief btw moet afspreken met je opdrachtgever. De btw is namelijk niet van jou, maar voor de belasting.
Ik snap dat dit in dit geval niet is gebeurd en dit kun je niet veranderen, geen probleem voor nu. Maar voor toekomstige klussen zou ik dus altijd een vergoeding ex. btw doen.

Dan je vraag:
Je bent verplicht op je factuur het bedrag exclusief en inclusief btw te vermelden.
In jouw geval reken het bedrag inclusief btw, en neem je dus zelf de btw voor je rekening.

Voorbeeld:
Als je met je opdrachtgever 100 euro hebt afgesproken meld je dus op de factuur:
bedrag excl btw = 82,64
btw = 17,64 (21%)
Totaal, inclusief btw = 100